Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Drukker in charterhavens

Harlingen

Havenmeesters in de charterbranche hebben vorig jaar niet te klagen gehad over het aantal aanlopen van charterschepen. Dat bleek onlangs op de jaarlijkse havenmeestersbijeenkomst van de brancheorganisatie voor de chartervaart BBZ in Harlingen.

1 / 1
Ten overstaan van alle aanwezige havenmeesters aan boord van de Vliegende Draeck overhandigde Pam Wennekes een Enkhuizer krentenmik aan de Stavorense havenmeester Jan van der Veen, als dank voor zijn inzet voor de charterbranche. (Foto Gijs van Hesteren)

Ten overstaan van alle aanwezige havenmeesters aan boord van de Vliegende Draeck overhandigde Pam Wennekes een Enkhuizer krentenmik aan de Stavorense havenmeester Jan van der Veen, als dank voor zijn inzet voor de charterbranche. (Foto Gijs van Hesteren)

  • ‘Techniek verwijderen uit stroomkasten scheelt 100% in storingen’
  • Haven Nes wordt uitgebaggerd

Door Gijs van Hesteren
De bijeenkomst had deze keer plaats aan boord van de tweemastklipper Vliegende Draeck van schipper Jarno van der Steege. Een twintigtal havenbeheerders kwam ervoor naar in de Harlinger Noorderhaven. Het gaat goed met de havens voor de chartervaart, zo bleek. In sommige, zoals in Harlingen, was het vorig jaar zelfs ‘verschrikkelijk druk’. Bezoek door de chartervloot leidde daarbij hooguit tot kleine ergernissen, zoals de incidentele overlast van vrijgezellengroepen.
 
Op Terschelling sturen schippers hun gasten af en toe naar het toiletgebouw van de jachthaven. ‘Dat is niet de bedoeling’, aldus havenmeester Eric Baauw. ‘Al is dat gratis, het geeft alleen maar onrust. De boodschap aan de gemeente is wél: wanneer ga je nu eens iets doen aan het toiletgebouw voor de chartervaart?'
De aanwezigen waren het eens: doorgaans zijn de charterschippers goed aanspreekbaar op het gedrag van hun gasten. 

Krentenmik
Voorheen deelde de BBZ in haar jaarlijkse haveninventarisatie cijfers voor goed gedrag uit. ‘De haven van Stavoren zou dit jaar eindelijk een 10 hebben gekregen, ware het niet dat we er sinds dit jaar mee zijn gestopt', zei BBZ-medewerkster Pam Wennekes. 'Toch zet ik havenmeester Jan van der Veen graag alsnog in het zonnetje.' Zij overhandigde Van der Veen een echte Enkhuizer krentenmik. 
Havenmeester Klaas van der Weij van Ameland meldde dat de haven bij Nes dit jaar verder en breder wordt uitgebaggerd, tot een garantiediepte van 2,50 meter bij NAP. Hiermee zal de capaciteit toenemen tot maximaal 15 charterschepen. 'Bovendien is de subsidie voor de verbouwing van het toiletgebouw binnen. Na het seizoen beginnen we met de werkzaamheden.'
 
In Den Oever en Oudeschild vinden veel bewegingen plaats rondom de garnalenvloot. Havenmeester Martin Keppel (Den Oever): 'De één vaart dan en dan uit, de ander komt juist alweer terug. Het ligt in elk geval voortdurend vol met kotters. In april bovendien vier weken lang de mosselzaadvisserij; de haven ligt dan helemaal vol. Het wordt nattevingerwerk wanneer er plaats is voor zeilcharterschepen. Er is nu nog geen peil op te trekken.'
'Het is inderdaad Tetris voor gevorderden', voegde Berna Waldhoorn van Oudeschild eraan toe.

Bloktijden
In Zaanstad gaat het werk aan de sluis na drie jaar vertraging eindelijk weer beginnen. Het zal leiden tot bloktijden en oponthoud. Tezelfdertijd verwachtte havenmeester Ed Zuidema veel meer riviercruiseschepen. 'Amsterdam schopt alles weg. Daar profiteren wij van, als we dat zo mogen noemen. In elk geval handelt Amsterdam voortaan de reserveringen af. We hebben nog geen idee hoe dit in de praktijk zal werken.'
 
Sommige havens gebruiken nog SEP-keys bij de levering van stroom en water. Andere kozen intussen voor 'gratis' voorzieningen en verwerken de kosten in het havengeld. ‘Wij hebben alle techniek verwijderd uit de kasten. Dat scheelt 100% in de storingen’, zei Danny Munnikes van het nieuwe havenbedrijf Port of Harlingen NV. Ook de gemeente Texel verwerkt de kosten nu in het liggeld.

Waterverbruik
Munnikes: ‘Het waterverbruik is wel bijna verdubbeld. Dat heeft soms te maken met nonchalance, maar ook met het feit dat men nu niet zo snel meer de tanks volgooit in andere “gratis” havens zoals Makkum of Stavoren. We hebben drukknoppen geplaatst, die per keer 1000 liter afleveren. Zo hopen we verspilling tegen te gaan. Op de haventarieven heeft dat verder geen invloed.'
De zondagsrust blijft een rol spelen op Urk. Sommige charterschippers maken gebruik van de faciliteiten om op zondag passagiers aan boord te nemen. Het leidde tot vragen in de gemeenteraad: ‘Moet dat nou zo?’ 
De Urker havenmeester Jan van den Berg verzoekt de schippers om de rust te bewaren en liefst op een ander moment de passagiers aan boord te nemen. 

Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook