Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Riviercruisevaart ‘vecht’ om plaats in Utrecht

Utrecht

Grote internationale riviercruiseschepen doen steeds vaker andere steden dan de reguliere stop Amsterdam aan. Zo krijgt ook Utrecht meer bezoek. Onlangs meerden de 110-meterschepen La Bohème uit Frankrijk en Royal Crown uit Duitsland af bij Kanaleneiland. ‘Wij merken hier een duidelijke toename’, aldus woordvoerder Sylvia de Bres van Rijkswaterstaat Midden-Nederland.

1 / 1
Utrecht is steeds meer in trek bij riviercruiseschepen. (Foto Tessa Heerschop)

Utrecht is steeds meer in trek bij riviercruiseschepen. (Foto Tessa Heerschop)

  • Steeds meer passagiersschepen aan Kanaleneiland Utrecht
  • ‘Meer en grotere schepen maar geen ligplaatsen’

Door Tessa Heerschop 
De passagiersschepen zijn over het Amsterdam-Rijnkanaal eigenlijk onderweg naar de hoofdstad, maar omdat het daar steeds drukker wordt en er wachttijden zijn bij de aanlegplaatsen, meren ze in Utrecht af. ‘De Keukenhof is weer open, dat zorgt waarschijnlijk voor de topdrukte onder internationale riviercruiseschepen’, legt woordvoerder Anja de Kievit van Haven Amsterdam uit.
 
Vroeger werd afmeren in de Utrechtse wijk Kanaleneiland afgeraden in verband met het hoge criminaliteitscijfer van deze achterstandswijk. Maar de gemeente en Rijkswaterstaat lieten een paar jaar geleden de kades opknappen en de groenzones verbeteren, waardoor het nu wel een aantrekkelijke aanlegplaats is voor de cruiseschepen. Vooral de zone naast de Prins Clausbrug, waar in rap tempo de sociale huur heeft plaatsgemaakt voor nieuwbouw en particuliere koop- en huurappartementen, is een gewilde plek om aan te meren en niet alleen als wachtplaats. ‘De ligplaatsen liggen bijna dagelijks vol. De verkeerspost bij Wijk bij Duurstede stuurt de regio aan en ziet dat de grote schepen steeds vaker kiezen voor een stop in Utrecht’, aldus De Bres van Rijkswaterstaat.

Steeds moeilijker 
Die drukte heeft ook een keerzijde, zo merkt schipper Pascal de Bruin (46) van het Nederlandse cruiseschip Horizon op. Hij vaart geregeld over het Amsterdam-Rijnkanaal. ‘Vechten is een groot woord, maar het wordt wel steeds moeilijker om aan te leggen. Er komen steeds meer en steeds grotere schepen bij, maar er komen geen nieuwe ligplaatsen.’
 
Vooral Amsterdam heeft een tekort aan ligplaatsen en met zijn 80-meter lange schip wijkt hij steeds vaker uit naar andere steden als Zaandam, Haarlem en Huizen. ‘Er is geen limiet aan het aantal schepen, dus het wordt steeds drukker.’
 
De populariteit van riviercruises is volgens De Bruin te danken aan de vergrijzing. ‘We hebben te maken met een babyboom-golf. Cruisen is een relaxte manier van reizen. Je hoeft je geen zorgen te maken, alles is goed geregeld. Daar houdt die generatie van. Dus zie je steeds meer aanbod van grote boten met grijze haren aan boord.’

Het cruiseschip Royal Crown heeft Utrecht nadrukkelijk als stop op het programma ‘Lentebloemen en Gouden Eeuw van de Nederlandse kunst’ staan. De passagiers gaan langs kasteel De Haar en bezoeken de botanische tuinen op de Uithof. Deze week meert het Duitse 110-meterschip Gustav Klimt aan om haar passagiers van de oude Utrechtse binnenstad te laten genieten. Tot de grootste riviercruiseschepen behoort de 135 meter lange Amadeus Queen, die op 26 april Utrecht heel even aandoet.
 
Exacte cijfers over de groei van het aantal schepen in Utrecht zijn er niet, maar een rondgang leert dat Utrecht steeds vaker op het programma staat. Zo maakt het 110-meter lange cruiseschip Modigliani volgend jaar voor het eerst een stop in Utrecht, waarbij de ongeveer 160 passagiers de oude binnenstad gaan bezoeken. Het Franse schip La Bohème, dat begin april aan de kade van Kanaleneiland lag, maakte een minicruise over onder meer de Rijn van Straatsburg via Keulen en Duitsland in Duitsland naar eindbestemming Amsterdam.

Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook