Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Eerste Stage V hopper voor Jan De Nul

HOFSTADE-AALST

Jan De Nul brengt als eerste baggeraar ter wereld een sleephopperzuiger in de vaart waarvan de dieselmotoren voldoen aan de EU Stage V emissie-eisen. Deze in Afonso de Albuquerque gedoopte zuiger is in China gebouwd op de Keppel Singmarine-werf te Nantong.

1 / 1
De gloednieuwe Stage V sleephopperzuiger Afonso de Albuquerque van Jan De Nul. (Foto Jan de Nul)

De gloednieuwe Stage V sleephopperzuiger Afonso de Albuquerque van Jan De Nul. (Foto Jan de Nul)

De 89,30 meter lange en 22 meter brede Afonso de Albuquerque is de eerste van een serie van drie dieselelektrisch aangedreven sleephopperzuigers die Keppel Singmarine bouwt. De andere twee zullen volgens de werf ook nog dit jaar worden opgeleverd. Alle drie hebben een hoppercapaciteit van 3500 kuub en een baggerdiepte van 27,60 meter, terwijl de geladen diepgang 5,50 meter en het totaal geïnstalleerd vermogen 5510 kW bedraagt. Gelost kan worden via bodemdeuren, via een walpersleiding of door middel van rainbowen.
 
De Afonso de Albequerque is uitgerust met een ingenieus filtersysteem om toxische stoffen uit de uitlaatgassen te verwijderen. Jan De Nul stelt dat dit in eigen huis ontwikkelde systeem innovatief is en een baanbrekende oplossing biedt om de impact op het milieu tot een minimum te beperken. Het systeem bestaat uit een tweefasig filtersysteem, waarbij elke dieselmotor is voorzien van een katalytisch filter en een dieselpartikelfilter. Hiermee wordt voldaan aan de strengste Europese emissienormen. Behalve de drie 3500 kuubs zuigers heeft de Keppel Groep nog twee 6000 kuubs sleephopperzuigers voor Jan De Nul op stapel staan. (PAS)



Reacties (1)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

  • C.J.J le Sage

    Zijn deze wel gecertificeerd anders klink het leuk en is leuk maar wat heb je er aan.Wij voldoen met onze oude Stork van 1970 ook aan de eisen van Euro stage llla. Maar een certificaat of een aantekening in je SI papieren word niet gegeven.

Lees ook