Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Schuttevaer Motoren: MAN Diesel & Turbo wordt MAN Energy Solutions

Schiedam

MAN Diesel & Turbo heet sinds kort MAN Energy Solutions. ‘Die naam dekt onze activiteiten beter’, zegt verkoopdirecteur Egbert Sprokkereef van MAN Energy Solutions Netherlands uit Schiedam ‘We zijn op voortstuwings- en energiegebied veel breder geworden.’

1 / 1
De 175D in de nieuwe productiehal in Frederikshaven. (Foto MAN Energy Solutions)

De 175D in de nieuwe productiehal in Frederikshaven. (Foto MAN Energy Solutions)

  • MAN 12V175D krijgt 16 en 20 cilinder-versie 
  • ‘Peak shaving’ maakt generator efficiënter

Door Hans Heynen
Zo levert MAN naast de traditionele diesel- en dual fuel-motoren steeds vaker complete energie- en voortstuwingssystemen. MAN heeft een aantal jaren terug Aspin Kemp & Associates (AKA) uit Canada overgenomen, een belangrijke system integrator, die ook hybride systemen bouwt voor de maritieme sector. ‘Met AKA kunnen we hybride energiesystemen leveren die zijn uitgelegd op onze motoren’, aldus Sprokkereef.
 
‘Peak shaving’ maakt dieselgeneratoren daarbij efficiënter. ‘Traditioneel wordt bij een belasting van meer dan 50% een tweede generator bijgezet om een black-out te voorkomen, maar een generator is het efficiëntst bij 85% belasting. Met een accupakket als back-up is het veilig mogelijk om dan één generator laten draaien in plaats van twee en heb je genoeg aan twee of drie sets in plaats van vier. Wanneer het schip weinig vermogen nodig heeft, kunt je zelfs één generatorset intermitterend laten draaien. Wanneer hij draait laadt hij de accu’s mee op en wanneer ze vol zijn kan hij een aantal uren stilstaan. Dat bespaart brandstof- en onderhoudskosten.’   

IMO zwavelnorm
Schepen moeten vanaf 2020 wereldwijd overschakelen op brandstof met maximaal 0,5% zwavel, tenzij ze een scrubber hebben die het zwaveloxide uit de uitlaatgassen spoelt. ‘Onze motoren kunnen prima op zulke brandstof draaien en op de Noordzee moet je nu al terug, dus nieuw is het niet’, zegt Sprokkereef. ‘Een probleem kan wel zijn dat er inferieure blends op de markt komen, of dat over elkaar gebunkerde blends problemen opleveren. Bunkerbedrijven kopen vaak product van elkaar en blenden dat dan weer door. Vervuilde brandstof kan zich zo snel verspreiden. Ik verwacht daarom dat er meer service nodig is wanneer schepen massaal op zwavelarme brandstof gaan varen.’
 
MAN Energy Solutions produceert zelf geen scrubbers, maar voorziet producenten wel van informatie om een passende scrubber te bouwen voor de MAN motoren. ‘Maar het is geen eenvoudige technologie. Het is niet even een plens water erdoor en klaar. Zwaveloxide is agressief spul. Er zijn veel producenten en het kan zijn dat partijen scrubbers leveren die niet aan de verwachting voldoen.’ 

Tier III met EGR
De tweetaktmotoren van MAN voldoen straks met een EGR aan de IMO Tier III emissienorm. ‘Dan heb je geen SCR-katalysator nodig’, zegt Sprokkereef. ‘Een EGR is eigenlijk een miniscrubber die uitlaatgassen wast, koelt en terugvoert, met een systeem voor het reinigen van het afvalwater en een sludgetank voor de opslag van het overblijvende residu. Vuistregel was vroeger dat je een motor van 15 MW of meer nodig had om een EGR-systeem goedkoper te laten zijn dan een SCR-katalysator. Die grens ligt nu rond 10 MW bij de tweetaktmotoren.’ 

Kansen voor LNG 
MAN leverde vorig jaar de dual fuel-generatoren voor het kraanschip Sleipnir van Heerema en grote cruiseschepen kiezen tegenwoordig bijna standaard voor dual fuel. De focus van overheden op schone scheepvaart, de invoering van de zwavelcap voor zeeschepen en de komende IMO Tier III-norm voor nieuwe zeeschepen kan LNG voor meer scheepstypen interessant maken.
 
‘Je hebt met LNG geen SCR-katalysator nodig. Maar wat het voordeligst is hangt toch af van het vaarprofiel’, aldus Sprokkereef. ‘Waarschijnlijk zal een groter deel van de nieuwe schepen voor LNG kiezen, maar daar zit een grens aan. Schepen zullen ook voor laagzwavelige brandstof blijven kiezen en er zal altijd een percentage op hoogzwavelige stookolie blijven varen. Raffinaderijen zullen hun productie op de vraag afstemmen. Ik verwacht niet dat hoogzwavelige brandstof straks heel goedkoop wordt, dan gaat men minder produceren.’ 

Nieuwe versies
Van de 12V175D (1440 tot 2220 kW bij 1600 tot 1900 toeren), de eerste snelloper van MAN, komt eind 2019 een 16V175D-versie op de markt en eind 2020 een 20V175D. ‘De MAN 12V175D is een concurrent van de Caterpillar 3516 op de markt voor marine- en werkschepen’, zegt highspeed-specialist Bart Speckens van MAN Energy Solutions Netherlands. Met de V16 en V20 wil MAN op deze markten en op de superjachtenmarkt de concurrentie aangaan met de MTU 4000 motoren. De 175V16 levert 2000 tot 2960 kW bij 1600 tot 1900 toeren en de 175V20 levert 3100 tot 3700 kW bij die toerentallen.
 
‘Dat vermogen is vergelijkbaar met een L32/40 mediumspeed motor, maar dan 30.000 kilo lichter en een stuk compacter’, zegt Speckens. ‘Het geluid van een highspeed-motor is bovendien makkelijker weg te dempen. De markt kijkt uit naar deze motoren. De nieuwe productiefaciliteit in Frederikshavn is klaar en we hebben onlangs twee IMO Tier III-gecertificeerde 12V175D motoren (2220 KW elk) geplaatst in een havensleper van P&O Reyser in Barcelona. Ze zijn uitgerust met door MAN ontwikkelde SCR-katalysatoren. Het is de eerste havensleper met deze motoren en de eerste die aan de IMO Tier III emissienormen voldoet.’


MAN Energy Solutions
Schiekade 36, 3125 KJ Schiedam
Telefoon 010-272 4500
www.benelux.man-es.com




Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook