Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

‘Plug and play’ scrubbers

Wijk bij Duurstede

Value Maritime meldde zich twee jaar geleden vanuit Wijk bij Duurstede op de scrubbermarkt. Zes mensen met een achtergrond in de scheepvaart, scheepsbouw en de financiële dienstverlening. Ze ontwikkelden naar eigen zeggen een ‘opnieuw uitgevonden’ uitlaatgasreiniger.

1 / 2
De Lady Hester van Wijnne Barends is het eerste schip dat werd uitgerust met een scrubber van Value Maritime. De installatie is geplaatst op een frame achter de oorspronkelijke schoorsteen van het schip. (Foto Value Maritime)

De Lady Hester van Wijnne Barends is het eerste schip dat werd uitgerust met een scrubber van Value Maritime. De installatie is geplaatst op een frame achter de oorspronkelijke schoorsteen van het schip. (Foto Value Maritime)

  • Value Maritime levert drie stuks aan Visser Shipping
  • ‘Modules inzetbaar op verschillende schepen’

Door Willem de Niet
Compacter dan de bestaande systemen, snel te installeren en met uitwisselbare modules om van een open-loop een closed-loop scrubber te maken. De hybrid-ready scubbers zijn er in drie types, voor motoren van 3, 6 en 9 megawatt. Drie van het grootste type worden dit jaar geplaatst op schepen van Visser Shipping uit Sneek. Ze worden geïnstalleerd in het laatste kwartaal van dit jaar en zodoende precies op tijd voor het ingaan van de 0,5% zwavelnorm van de IMO. Visser heeft een optie op een vierde installatie.

Uiterst compact
Kenmerkend voor de scrubbers van Value Maritime is de uiterst compacte bouw. Commercieel directeur Maarten Lodewijks daarover: ‘We zijn erin geslaagd de scrubbers zo te ontwerpen dat ze in een casing passen met de afmeting van een 20-voets container. Ze nemen ongeveer een derde in van de ruimte van een traditionele scrubber. Zodoende zijn ze heel simpel en als compleet systeem met alle controleapparatuur al gemonteerd op een truck te vervoeren. Als dan op het schip het leidingwerk is voorbereid, kan de installatie in korte tijd plaatshebben en de downtime van het betrokken schip kort worden gehouden.
 
'Voorbeeld is het eerste scrubbersysteem dat we installeerden op de Lady Hester van Wijnne Barends. Die klus duurde in totaal negen dagen, de montage had plaats in Stettin. En het was onze eerste, dus we vestigden nog geen record. Het kan nog sneller. Bij deze eerste scrubber hebben we het hele proces opgezet en begeleid. Maar de opzet is dat wij de modules leveren en de scheepseigenaar de engineering voor zijn rekening neemt en de leidingen naar de scrubber aanlegt. Mocht hij besluiten het leidingwerk onderweg te laten monteren, dan is de plaatsing van een scrubber nog een kwestie van enkele dagen.’

Closed loop
De scrubber van Value Maritime verwijdert zwavel en fijnstof uit de uitlaatgassen tot 0,1%, aanzienlijk lager dan de 0,5% die de IMO voor zwavel voorschrijft. Lodewijks: En daarvoor kan de ballastwaterpomp worden gebruikt, zodat ook geen tweede inlaat voor zeewater hoeft te worden geconstrueerd. Onze scubber werkt met lage waterdruk.’
 
De scrubber van Value Maritime is zoals gezegd een hybrid-ready open loop-scrubber die met een extra module tot een closed loop-scrubber kan worden omgevormd. Ook de module wordt in eenzelfde frame als dat van de scrubber geleverd. De mogelijkheid om van een open loop-systeem een closed loop-systeem te maken wordt steeds belangrijker nu er meer en meer discussie is over de schadelijkheid van het lozen van waswater in het milieu.
 
Lodewijks: ‘Behalve de compacte en slanke bouwwijze van ons systeem, waardoor er minder ruimtebeslag is, is vooral de uitwisselbaarheid van de closed loop-modules een groot voordeel. Als een reder op meerdere schepen een fundering en het leidingwerk heeft voorbereid, kunnen de systemen worden uitgewisseld als een schip gaat varen in een gebied waar het lozen van waswater niet is toegestaan en een ander schip daar een tijdlang niet komt. Maar de modulaire bouwwijze van de scrubber heeft ook voordelen bij de verkoop van een schip. Een reder kan besluiten het schip met of zonder scrubber te verkopen en de scrubber mee te nemen naar een nieuw schip.’
 
Via Value Maritime kunnen scrubbers worden geleased. Daarvoor werk het bedrijf samen met Beequip Equipment Lease, gespecialiseerd in het leasen van zwaar materieel in vele sectoren van de industrie, van tractoren tot treinen, reachstackers, schepen en containers. En nu dus ook scrubbers.






Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook