Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Laagzwavelige brandstof kan voor problemen zorgen

GRONINGEN

‘Ik denk dat wel nog wat gaan beleven met de invoering van de laagzwavelige brandstof’, waarschuwt vice-president Maarten Jeronimus van Goltens Green Technologies. Hij is wereldwijd verantwoordelijk voor de ‘groene activiteiten’ van het concern en voorziet problemen.

  • ‘Het is geen kwestie van zwavelarme brandstof bunkeren en gaan’

Door Willem de Niet
‘Motoren zijn gebouwd voor brandstof van een bepaalde samenstelling en viscositeit. Van de bestaande brandstoffen bestaan specificaties en in de beschrijving van de motoren staat voor welke brandstoffen deze geschikt zijn. Van de nieuwe laagzwavelige brandstoffen bestaan dit soort specificaties nog niet in alle gevallen.
 
'Dus zullen de oliemaatschappijen die moeten gaan leveren, want de motorfabrikanten eisen dat de brandstof aan bepaalde specificaties voldoet. De scheepseigenaren staan vervolgens voor de opgave om de motoren te laten aanpassen. En daar komen wij dan om de hoek kijken. We hebben al motoren omgebouwd om ze geschikt te maken en er gaan er nog vele komen.’ 

Scrubbers
Goltens Green Technologies in Spijkenisse en Groningen is tevens een grote scrubber-inbouwer. In de aanloop naar 1 januari 2020, wanneer de IMO zwavelnorm ingaat, is het concern daar buitengewoon druk mee. De orders volgen elkaar snel op met als uitschieter die van de Britse Newport Shipping Group, die eind vorig jaar 100 systemen in China bestelde om klanten de komende tijd snel te kunnen helpen. Met Goltens en Harris-Pye werd een contract afgesloten voor de scanning en retrofit.
 
Maar verschillende grote reders, zoals Maersk, Hamburg-Süd en Hapag Lloyd, hebben intussen besloten scrubbers slechts zeer beperkt te zullen toepassen. Zij gaan overschakelen op laagzwavelige brandstof, die nu langzamerhand ook al op de markt komt. Shell zei eerder te verwachten dat er tijdig voldoende nieuwe brandstof beschikbaar komt. 

1200 man
Jeronimus beseft dat zijn bedrijf ook niet eindeloos werk zal houden aan de retrofit-inbouw van scrubbers en ballastwatersystemen. ‘Wij wedden uiteraard niet op één paard. We zijn al enkele jaren bezig met het verleggen van een deel van onze aandacht naar superjachten. Zo zijn we nu bezig met het engineeren van een 110-meter superjacht. Dat is een klus die makkelijk twee jaar kan duren en waar veel meer uren in zitten dan in de voorbereiding en inbouw van een scrubber. Maar daarbij komt dat Goltens Green Technologies een sector binnen het concern is.
 
'Daarnaast zijn we wereldwijd actief bij het zowel on site, aan boord, of in een van onze 22 werkplaatsen in 14 landen repareren en reviseren van dieselmotoren, besturingssystemen, dekapparatuur, waterbehandeling en afvalverwerking. We hebben in totaal 1200 mensen aan het werk en kunnen als we echt krap komen te zitten, terugvallen op onderaannemers. Op die manier kunnen we pieken en dalen opvangen en hoeven we geen mensen aan te nemen of afscheid van ze te nemen.’

Aan boord
Het is ook spitsuur bij de inbouw van ballastwater-behandelsystemen. In mei vorig jaar had Goltens Green in Groningen een kleine 400 ballastwatersystemen geleverd of in bestelling sinds het bedrijf daar in 2010 mee begon. Nu ligt dat aantal op ruim 600. Een van de grotere orders was die voor NYK en BW LNG die in februari samen 37 systemen bestelden, terwijl een niet nader genoemde reder er eind 2018 nog eens 50 aan toevoegde.
 
Veel van de retrofits die Goltens momenteel uitvoert bij de ballastwaterbehandelsystemen gebeuren aan boord. Projectmanager Maarten Romijn van Goltens in Groningen: ‘Er zijn wereldwijd vrijwel constant twee of drie teams aan boord van schepen waar tijdens het varen een retrofit wordt uitgevoerd. In een haven worden de voorbereidende werkzaamheden gedaan en het systeem en het leidingwerk aan boord gebracht, onderweg wordt de zaak geïnstalleerd, zodat de downtime tot een minimum beperkt blijft.
'Maar we kunnen niet altijd aan elke wens voldoen. Het gebeurt wel dat een klant besluit om 30 systemen te bestellen en eraan toevoegt dat er twee schepen over een week of twee ergens in het dok moeten en of dat niet een mooie gelegenheid is om de nieuwe systemen gelijk maar in te bouwen. Dan moeten we toch zeggen dat dat niet gaat. Hoe graag we zouden willen.
 
‘Er komt de komende tijd nog heel wat op ons af, dat mag duidelijk zijn. Men gaat zich toch realiseren dat de tijd dringt. Vooral als men, zoals bij scrubbers, de terugverdientijd wil beperken. Er wordt zoveel gespeculeerd over de prijs van de zwavelarme brandstof dat het een stuk gemoedsrust geeft als een reder weet dat hij goedkope brandstof kan blijven bunkeren.’

Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook