Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

NRF levert beunkoelers voor robotschip Yara Birkeland

MILL

Beunkoelerfabrikant NRF in het Brabantse Mill levert acht beunkoelers van het onderbouwtype met DNV-klasse voor ‘s werelds eerste autonome schip wat volledig emissieloos vaart, de Yara Birkeland. Dit schip is momenteel in aanbouw op de Noorse werf Vard.

1 / 1
De Yara Birkeland is momenteel in aanbouw bij Vard in Noorwegen en wordt voorzien van Nederlandse beunkoelers voor onder meer koeling van de batterijen. (Afbeelding NRF)

De Yara Birkeland is momenteel in aanbouw bij Vard in Noorwegen en wordt voorzien van Nederlandse beunkoelers voor onder meer koeling van de batterijen. (Afbeelding NRF)

Het totale vermogen van het schip bestaat uit tweemaal 900 kW en tweemaal 700 kW met een energieopslag van 7000 Kwh. De NRF beunkoelers gaan de hoofdbatterij-sets en de hoofdaandrijving koelen. Voor de hoofdbatterij-sets zijn beunkoelers ontworpen om voldoende koeling te garanderen in stationaire modus. Ze worden in de skeg van het schip geplaatst. Voor de hoofdvoortstuwing, die zich in achterschip bevindt en de thrusters in de pompkamer, zijn beunkoelers ontworpen voor een vaarsnelheid van drie knopen.
 
De beunkoelers worden op maat gemaakt in Mill. Ze worden uitgevoerd met de nieuwe Red Tulip coating op het koelelement. Die is resistent tegen blaasvorming als gevolg van zwerfstromen en wordt exclusief door NRF geleverd. Daarmee wordt galvanische corrosie van de beunkast voorkomen en beperkt daarmee extra onderhoud van de zeekast.
 
De beunkoelers hebben het voordeel dat ze tijdens een dokking eenvoudig van onderaf kunnen worden gedemonteerd, waardoor transport binnen de beperkte ruimte van de machinekamer wordt voorkomen.
De 80 meter lange en 15 meter brede Yara Birkeland wordt 's werelds eerste volledig elektrische en autonoom varende containerschip met nul emissies.
 
Met dit schip vermindert kunstmestfabrikant Yara het dieseltransport met vrachtwagens met 40.000 ritten per jaar. Het schip komt in het eerste kwartaal van 2020 in de vaart. Eerst zal nog een beperkte bemanning aan boord zijn, maar het schip zal geleidelijk van bemande operatie overgaan naar volledig autonome operatie tegen 2022.(PN)



Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook