Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Eerste elektrische vrijevalreddingboot voor offshoreplatform

AALSMEER

Na een aantal jaren van onderzoek en ontwikkeling is Verhoef Aluminium Scheepsbouw Industrie uit Aalsmeer erin geslaagd om als eerste ter wereld een vrijevalreddingboot op de markt te brengen met een geheel elektrisch voortstuwingssysteem.

1 / 1
De eerste elektrisch aangedreven vrijevalreddingboot van Verhoef gaat naar Noorwegen. (Afb.: Verhoef)

De eerste elektrisch aangedreven vrijevalreddingboot van Verhoef gaat naar Noorwegen. (Afb.: Verhoef)

Na uitvoerige praktijktesten op de Noordzee is Verhoef zover dat de eerste vrijevalreddingboten van dit type kunnen worden opgeleverd. Een klant is er ook al, want de eerste elektrisch aangedreven boot, met accommodatie voor 32 personen, zal op het Valhall Flank West olieproductieplatform worden geïnstalleerd. De operator van dit Noorse offshoreplatform heeft daarnaast opties voor meerdere exemplaren van het innovatieve reddingboottype.

Het elektrische voortstuwingssysteem is samen met Torqeedo, de Duitse producent van dit soort systemen, ontwikkeld. Het betreft een volledig geïntegreerd emissievrij voortstuwingssysteem van 50 kW (80 pk), bestaande uit een Deep Blue elektrische motor en drie 30,5 kWh Deep Blue batterijen. Net als de aluminium reddingboot kan het voortstuwingssysteem de g-krachten doorstaan die bij een vrije val optreden. Testen hebben dit aangetoond. Met de boot kan dertig minuten op volle snelheid worden gevaren, gevolgd door nog eens tien minuten op halve snelheid.

Monitoring

Het elektrisch voortstuwingssysteem drijft ook de pomp aan die voor een waterscherm zorgt als de reddingboot door brandende olie moet varen. Een groot voordeel van elektrische voortstuwing is volgens Verhoef dat ten opzichte van reddingboten met verbrandingsmotoren als aandrijving de onderhoudskosten met 90 tot 95 procent kunnen worden verlaagd. De conditie van de elektrische voortstuwingssystemen kan op afstand worden gemonitord.

Directeur Martin Verhoef verwacht dat het nieuwe reddingboottype niet alleen in de offshoresector, maar ook in de scheepvaartsector opgang zal vinden. Het bedrijf uit Aalsmeer mag zich terecht pionier noemen op het gebied van de ontwikkeling en bouw van aluminium vrijevalreddingboten. Al begin jaren zestig van de vorige eeuw werd een prototype ontwikkeld. Maar pas na de ramp met het Piper Alpha olieproductieplatform in 1988, waarbij 167 offshorewerkers om het leven kwamen, werden de vrijevalboten uit Aalsmeer een veelgevraagd type. Zij zijn ondertussen op talloze offshoreplatformen en schepen te vinden. (PAS)

 

Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook