Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Schuttevaer Motorenquiz 2019: Topspelers terug in de wedstrijd

Deventer

Zoals FC Twente na één jaar terugkeert in de eredivisie, zo zijn ook de beroemde topspelers van Schuttevaer Motorenquiz weer terug in de wedstrijd. En dat bij een recordaantal deelnemers. Voor het eerst was de quiz online te spelen, waardoor het aantal deelnemers steeg tot ruim boven de 300. Twee staken er echter opnieuw met kop en schouders bovenuit met foutloze inzendingen: Erik Schumacher en Wim Mendelts.

1 / 2

  • Schuttevaer Motorenquiz 2019 trekt recordaantal deelnemers
  • Slechts twee quizzers blijven foutloos

Door Patrick Naaraat
Beiden wonnen de quiz al eerder, Schumacher nu zelfs voor de derde keer. Maar aangezien er maar één winnaar kan zijn van de Schuttevaer-SHVP Wisseltrofee, heeft ‘kop of munt’ officieel bepaald dat Mendelts de trofee dit jaar mee naar huis neemt.
 
Ook de derde plaats wordt bezet door een bekende topspeler, Willem Voorhout, de winnaar van vorig jaar. En zelfs als we kijken naar de Top 20 zien we daar bekenden terug. Dit is opmerkelijk, omdat de champions league-spelers vorig jaar massaal slecht presteerden en zelfs niemand foutloos bleef. ‘Motorenquiz draait uit op slagveld’, kopte Schuttevaer toen. ‘Er vielen dikke onvoldoendes. Nooit eerder werden zoveel fouten gemaakt.’ 
 
De juryvoorzitter beloofde bij de prijsuitreiking beter hanteerbare vragen in 2019. Of dat is gelukt, is maar de vraag. Opnieuw bleek de quiz moeilijk en de antwoorden niet 1-2-3 te googlen. Winnaar 2018 Willem Voorhout vond de vragen zelfs moeilijker dan vorig jaar.

Commentaar
Hoewel Mendelts alle vragen correct beantwoordde, had hij wel commentaar op een aantal daarvan. De jury heeft die kritiek links laten liggen. Mendelts weet ook wel dat er niet over de vragen wordt gecorrespondeerd. Ook al was er misschien wel iets te zeggen voor zijn soms ver doorgeredeneerde en beargumenteerde kanttekeningen. Bij vraag 12, over krukwangen, betoogde hij bijvoorbeeld dat een krukwang iets anders is en bij vraag 24 over het aantal motorfabrikanten zou de quiz-samensteller zich op verkeerde bronnen hebben gebaseerd. 
 
Maar als dat al zo is, dan lijkt dat geen invloed te hebben gehad op de einduitslag. Er waren in de uitslagen namelijk geen significante uitschieters als het gaat om fouten. Wel enkele vragen die door vrijwel iedereen juist werden beantwoord, zoals de vraag over dé oorzaak van machinekamerbranden: lekkende verstuiverleidingen zijn overduidelijk berucht.

Toekomst
De open vraag 25: hoe ziet de toekomst er over 25 jaar uit, was voor de online-spelers niet goed in te vullen. Het spreekt ook vanzelf dat hier geen fout antwoord mogelijk was. Duidelijk werd dat een meerderheid van de deelnemers verwacht dat elektrische voortstuwing aan een grote opmars is begonnen. Slechts weinigen denken dat de dieselmotor de ‘klimaatcrisis’ ongeschonden doorkomt. Toch lijkt een meerderheid overtuigd dat dieselmotoren over 25 jaar nog steeds in veel schepen dienst doen. Slechts een minderheid denkt dat de meeste schepen tegen die tijd autonoom varen.
 
Winnaar Mendelts nam de moeite een uitgebreide toekomstvisie te schrijven. Hij ziet een toekomst met snel uitwisselbare ‘accupacks’ en denkt dat brandstofcellen voor de boordstroom gaan zorgen. Verder voorspelt hij dat de brug- en sluisbediening centraal gebeurt vanuit India en dat dit zoveel ongelukken tot gevolg heeft dat het uitdraait op een parlementaire enquête, waarin wordt geconcludeerd dat de voertaal op de binnenwateren Engels moet zijn.

Beste spelers
De eeuwige roem en de Schuttevaer SHVP Wisseltrofee gaan zoals gezegd naar Wim Mendelts (Scheepstimmerbedrijf ‘t Berghout) uit Koudum.
De feestelijke prijsuitreiking met het bijbehorende unieke motorenprogramma is zaterdag 25 mei in het museum van de Stichting Historische Verbrandingsmotoren Papendrecht (SHVP).
 
Ook de volgende best presterende deelnemers worden hierbij van harte uitgenodigd: Erik Schumacher (ms Janette), Willem Voorhout (Soest), R. de Haan (Amsterdam), Bé Boneschansker (Thyssenkrupp Veerhaven), Johan Penninga (Wärtsilä), Steef Manssen (Amsterdam), J. Vellinga (ms Confiant), Wim Fluijt (Druten), Jeroen Mulder (Winsum), Maarten Peggeman (ms Kamperzand), Ramiro da Silva (Sleepdienst Amstel en Y), Marco Dane (Chemgas), Sjoerd de Jong (Annen), Bart Verkade (ms Manna), Koos Zwarts (Zwarts Watersportservice), André de Ridder (Middelburg), Kees Gras (Koog aan de Zaan), Louw Grilk (Doesburg), I.S. Schaafsma (Beekbergen), George Westerbeek (mbs Zagri 1).  

Vragen en antwoorden
1. Wat is de correcte cyclus van een viertakt dieselmotor? C) Inlaatslag, compressieslag, arbeidsslag, uitlaatslag.
2. Een van de voordelen van een elektromotor is dat… A) hij bij elk toerental zijn volledige koppel levert.
3. Een dieselmotor kan zonder vonkontsteking op methanol draaien als… B) het cetaangetal wordt verhoogd met een brandstofverbeteraar.
4. Kan een viertaktmotor ook draaien als een achttaktmotor? 4) C) Ja, indien uitgerust met variabele kleptiming en elektronische inspuiting.
5. Een open loop-scrubber… B) loost spoelwater in zee.
6. Wat zien we in het midden van foto 1? B) Een voelertje om te checken of de verstuiver werkt.
7. Waar dient dit gereedschap voor? (foto 2) A) Tornen van het vliegwiel.
8. Spoelpoorten tref je aan in… D) tweetaktmotoren.
9. Foto 3 toont… A) een stabilisatievin.
10. Wat is het nut van uitschakeling van een of meer cilinders bij lage belasting? B) Dat houdt de uitlaattemperatuur hoog.
11. Wat wordt gezien als een nieuwe veelbelovende groene brandstof? C) Methanol.
12. Krukwangen…. B) zijn nodig om zuiger en drijfstang te balanceren.
13. De zuigersnelheid… D) zegt meer over de standtijd van een motor dan het toerental.
14. Een scheepsaandrijving is klimaatneutraal als… C) bij de verbranding net zoveel CO2 vrijkomt als eerder is opgenomen.
15. Een wierpot wordt toegepast… A) bij motoren met buitenwaterkoeling.
16. Foto 4 laat een voorbeeld zien van een. C) Wankelmotor.
17. Een belangrijke oorzaak van machinekamerbranden is… D) een lekkende verstuiverleiding.
18. Wanneer worden in scheepsmotoren bougies toegepast? B) Bij gasmotoren, omdat gas moeilijker ontsteekt.
19. Bij een common rail-systeem… A) kunnen inspuitmoment en inspuitduur variabel zijn.
20. Bij een dieselelektrische aandrijving… C) wordt de schroef elektrisch aangedreven.
21. Een zuigerveer…. B) is nodig om voldoende compressiedruk op te bouwen.
22. Deze categorie behoort tot de kwetsbaarste onderdelen in moderne motoren… A) sensoren.
23. Wie speelde eind 19de eeuw een belangrijke rol bij de komst van de scheepsmotor? A) Schippersvereniging Schuttevaer.
24. Hoeveel fabrikanten van verbrandingsmotoren telde Nederland in 1910? B) 12.
25. Hoe ziet de toekomst er over 25 jaar uit? Open vraag. Alle antwoorden waren goed.
Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook