Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

GPS kan op 7 april in de war raken

GRONINGEN

Het Agentschap Telecom in Groningen waarschuwt gebruikers van GPS-apparatuur voor mogelijke problemen op 7 april. De Amerikaanse overheid die het systeem beheert reset in de nacht van 6 op 7 april het tijdsysteem dat door de satellieten wordt meegezonden. Dat kan onvoorziene gevolgen hebben voor de GPS in de auto, maar ook voor systemen aan boord zoals ECDIS en AIS.

De operatie, die de 'GPS-omwenteling' wordt genoemd, heeft er mee te maken dat na 1024 weken het telsysteem vol is. Het is te vergelijken met de kilometerteller van de auto die na 99.999 kilometer weer op 0 springt. Het is de tweede keer dat dit gebeurt sinds de start van GPS in 1980. Op 21 augustus 1999 werd het systeem ook al een keer op nul teruggezet. 

 

Plaatsbepaling

Een afwijkende tijd kan behalve een verkeerde tijd op de klok ook gevolgen hebben voor de nauwkeurigheid van de plaatsbepaling. Het Amerikaanse ministerie van Homeland Security geeft als voorbeeld dat een nanoseconde verschil al een fout oplevert van een voet (foot). Problemen kunnen optreden als de fabrikant bij het ontwikkeling van de apparatuur geen rekening hebben gehouden met het terugzetten van de klok.

  

'De GPS-omwenteling kan ertoe leiden dat navigatiesystemen “in de war raken” en niet meer goed functioneren’, zegt het Agentschap. 'Om vervelende situaties te voorkomen adviseert Agentschap Telecom om uw GPS-systeem goed te controleren na 7 april.' 

Woordvoerder Frans van Bergen zegt dat het Agentschap nog kijkt naar wat de beste maatregel is om problemen te voorkomen. Waarschijnlijk is het handmatig opnieuw invoeren van de datum op 7 april al voldoende. 

 

AIS-transponder

Een bedrijf dat sterk leunt op een juist GPS-signaal is Periskal in het Belgische Wuustwezel, fabrikant van de op schepen veelgebruikte Periskal Inland ECDIS Viewer. Directeur Marc Persoons legt uit dat hun systeem niet zelf het signaal van de GPS-satellieten opvangt. 'Wij maken de software voor het kaartsysteem. Die is meestal gekoppeld aan de AIS-transponder op het schip die het GPS-signaal opvangt. Als zich al een probleem zou voordoen dan is het daar.' 

 

Persoons zegt zelf te denken dat de meeste AIS-transponders  relatief nieuw zijn en daarom geen probleem zullen hebben met de overgang. De impact zal daarom miniem zijn, denkt hij. 'Alleen in de watersport zou het misschien kunnen dat er ergens nog oudere apparatuur aan boord staat, maar zelfs daar verwacht ik geen problemen.' (BO)


Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook