Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Werven en reders richten zich op verdere digitalisering

AMSTERDAM

Grote Europese scheepsbouwers en containerrederijen hebben kort na elkaar een digitale samenwerking aangekondigd. Bij de werven gaat het om Damen, Meyer, Fincantieri en Lürssen, bij de reders om MSC, Maersk, Hapag-Lloyd en Ocean Network Express.

1 / 1
De vertegenwoordigers van de scheepsbouwconcerns Damen, Meyer, Fincantieri en Lürssen laten zich gezamenlijk vereeuwigen na vergaande samenwerking overeen te zijn gekomen. (Foto Sea Europe)

De vertegenwoordigers van de scheepsbouwconcerns Damen, Meyer, Fincantieri en Lürssen laten zich gezamenlijk vereeuwigen na vergaande samenwerking overeen te zijn gekomen. (Foto Sea Europe)

Bij de werven gaat het er bij het project Code Kilo om data van elk bouwproces te verzamelen, te bundelen en van daaruit een standaard database te ontwikkelen die kan worden ingezien en geanalyseerd door alle betrokken partijen.
 
Dit moet onder meer leiden tot verbeteringen op het gebied van motormanagement en -prestaties. De werven gaan daarvoor ook nauw samenwerken met klassenbureaus, opdrachtgevers en toeleveranciers. De werven, gespecialiseerd in de bouw van cruise- en marineschepen, megajachten en speciale schepen, hebben een gezamenlijke jaaromzet van circa 15 miljard dollar.
 
Een belangrijk aspect is het bereiken van ambitieuze Europese doelen op het gebied van milieuvriendelijkheid, terwijl ook een basis wordt gelegd voor de verdere ontwikkeling van kunstmatige intelligentie (AI) en het Internet of Things (IoT) waarbij slimme apparaten zelf beslissingen kunnen nemen.
Het project wordt ook gesteund door de Shipyards and Maritime Equipment Association (Sea Europe).

Containerreders
Vrijwel gelijktijdig lanceerde een aantal containerrederijen de Digital Container Shipping Association (DCSA) om te komen tot IT-standaarden om hun tak van scheepvaart meer efficiënt te maken. Het idee voor deze neutrale non-profit organisatie werd voor het eerst gelanceerd in november 2018 en is inmiddels goedgekeurd door de Amerikaanse Federal Maritime Commission die onder meer heeft gekeken naar concurrentie-aspecten. Het digitaliseringsproject zal worden geleid door adviseur digitalisering Thomas Bagge van Maersk.
 
Jaren geleden zette de sector al een neutrale organisatie op voor boekingen, de INTTRA, die een op vier boekingen wereldwijd verzorgt. Voorzitter van de nieuwe DCSA is chief information officer André Simha van MSC. Hij zegt: ‘Ik ben blij dat voor het eerst in 20 jaar deze sector de handen weer ineen slaat met een gemeenschappelijk doel, verdere digitalisering.’
 
De DCSA is gevestigd in Amsterdam. Dat zou zijn gebeurd om de neutraliteit te benadrukken. De organisatie staat open voor andere reders dan de initiatiefnemende bedrijven. (WdN)

Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook