Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Hollands lintje voor Vlaamse ‘Donau-ridder’ Pierre Verberght

ANTWERPEN

De Vlaamse nautisch cartograaf Pierre Verberght werd donderdag 25 april volkomen verrast met een Nederlandse koninklijke onderscheiding: Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Het lintje werd hem opgespeld door de Nederlandse consul-generaal Bert van der Lingen in zijn ambtswoning in het Antwerpse stadsdeel Wilrijk.

1 / 1
‘Donau-ridder’ Pierre Verberght met zijn vrouw Tilly na het opspelden van de koninklijke onderscheiding door de Nederlandse consul-generaal Bert van der Lingen. (Foto Jan Timmer)

‘Donau-ridder’ Pierre Verberght met zijn vrouw Tilly na het opspelden van de koninklijke onderscheiding door de Nederlandse consul-generaal Bert van der Lingen. (Foto Jan Timmer)

‘Het heeft Zijne Majesteit de Koning behaagd', vertelde Van der Lingen aan het eind van zijn lovende toespraak. Verberght (80) was een paar uur later nog steeds verbouwereerd: ‘Ik wist van niets! Mijn vrouw zei dat ik nette kleren aan moest, want we gingen samen op pad. Maar ze zei niet waar heen… Bij de consul thuis werd ik door een heel rijtje bekenden opgewacht: de oud-schippers Jan van Strien en Albert Verdoren die het hadden georganiseerd, Jan Timmer van Post Dordt, aalmoezenier Van Welzenes, de baas van Imperial... En ik kreeg een mooi lintje… Echt, ik viel uit de lucht van verbazing.’

Warm hart
De Nederlandse consul stelde Verberght voor als ‘een meervoudig collega van mij: geograaf, diplomaat én Oost-Europa reiziger. Al sinds u als matroos bij uw vader op zijn binnenvaartschip meevoer, heeft u de rivieren en allen die daarop hun beroep uitoefenen een warm hart toegedragen’. Van der Lingen noemde het vooral bijzonder dat Verberght vanaf de opening van het Rijn-Main-Donau kanaal in 1992, vlak na het optrekken van het IJzeren Gordijn in Midden-Europa, behoorde tot de eerste West-Europese schippers die de nieuwe vaarweg met hun eigen schip verkenden.

‘Sinds die tijd heeft u zich geheel belangeloos al decennialang ingespannen voor het in kaart brengen van de Donau en het steun verlenen aan uw collega’s die problemen ondervonden op voornamelijk de benedenloop van de Donau. U heeft meermaals als volleerd en onbezoldigd diplomaat onderhandeld met lokale autoriteiten om hen uit de brand te helpen’, zei Van der Lingen.
In de tijd dat hij zelf in Budapest woonde en werkte, ‘met het geruststellende gezicht van onverstoorbaar doorvarende Nederlandse binnenvaartschepen op de Donau’, wist de consul nog niet ‘dat de kans dat die schippers uw cartografisch werk in hun moderne stuurhut hadden liggen, zeer groot was. Het resultaat van noest handwerk dat u sinds 1993 verricht’.

Navigatiekaarten
Verberght gaat tweemaal per jaar wekenlang praten met lokale autoriteiten over knel- en verbeterpunten van Kelheim tot aan de Donau-delta. In totaal heeft hij daarvoor inmiddels 44 reizen gemaakt, twee miljoen kilometers afgelegd en, naar Van der Lingen had begrepen, zes auto’s versleten. ‘U heeft eigenhandig betrouwbare navigatiekaarten vervaardigd van de 2500 km Donau-vaarwegen, inclusief de paralle vaarwegen in de Delta, die u vervolgens vele jaren lang steeds heeft geactualiseerd. U heeft elk stukje Donau op ongeveer 300 kaarten persoonlijk ingetekend met bakens, ondiepes, vaargeulen etcetera. Een waar monnikenwerk.’

Van der Lingen citeerde een schipper die het belang van Verberght’s werk als volgt omschreef: ‘De heer Verberght heeft door zijn belangeloze werk iets bewerkstelligd dat van grote strategische, economische importantie is geweest. Hij is een belangrijke, zo niet essentiële, wegbereider geweest voor de internationale binnenvaart op de Donau. Zonder zijn vaarkaarten en bemiddeling bij moeilijkheden zouden veel West-Europese schippers het in de “pioniersperiode” niet aangedurfd hebben daar heen te varen. Hij was in feite de facilitator die dat mogelijk maakte.Daarmee heeft hij een grote bijdrage geleverd aan de bevordering van het internationale vervoer per binnenschip op de oost-westas binnen Europa.’

Onbaatzuchtige inzet
Van der Lingen: ‘De vrienden en collega’s die over u schrijven doen dit zonder uitzondering met grote bewondering voor uw onbaatzuchtige inzet: in zowel uw kaarten als in uw boeken, maar ook in het praktisch bijstaan van gestrande schippers wanneer dat noodzakelijk bleek.’
Verberght brengt bij gelegenheid ook nog altijd zijn grote binnenvaartkennis in bij Vereniging ‘De Binnenvaart’ en in de afdelingsvergaderingen van Koninklijke BLN-Schuttevaer. In 2007 ontving hij uit handen van toenmalig staatssecretaris Tineke Huizinga (V&W) de CBOB Binnenvaartondernemerswisseltrofee  als grote waardering vanuit de branche. 

De ‘Donau-paus’ die nu ook ‘Donau-ridder’ is geniet nog dagelijks van zijn activiteiten voor de binnenvaart. ‘Het is leuk werk en ik ga door zolang mijn gezondheid het toelaat.’ Hij is ruim 80 jaar en naar eigen zeggen nooit ziek geweest. Van zijn Donau-boeken gaan er nog elk jaar 2000-3000 over de toonbank. Ook watersporters, die vanaf Mainz en Regensburg richting Turkije varen, hebben zijn kaarten en boeken inmiddels ontdekt. En nu dus ook Koning Willem-Alexander, die Verberght als Ridder in de Orde van Oranje-Nassau dit jaar opnam in de lijst van bijna 2900 gedecoreerden. (DvdM)

Reacties (4)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

  • M. Smitsman

    Geweldig! Ook zoveel plezier gehad van zijn vaarkaarten!

  • p maljaars

    Gefeliciteerd, ik heb er verschillende boeken van gebruikt [eerlijk gekocht Pierre], en mijn rijnpatent uit geleerd. Eenvoudig en makkelijk in gebruik.

  • E.O.P. Landsmeer

    Dik en dik verdient, ook wij maakten gebruik van zijn kaarten

  • J.C Hagens

    Gefeliciteerd meneer Verberght, het is niet alleen de Donau maar ook Belgie, keurig in A 4 boekvorm met laad en losplaatsen, u inzet voor de Scheepvaart in Belgie. is tevens van groot belang.

Lees ook