Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Binnenvaart onzeker over juiste investeringskeuze

Arcen

Binnenvaartondernemers willen weer investeren, maar vanwege mogelijk gedwongen investeringen in verduurzaming van het schip, blijven ze voorzichtig met het doen van ‘grote aankopen’. Desgevraagd melden veel schippers een goed jaar achter de rug te hebben dankzij de laagwaterperiode. De negatieve financiële gevolgen van de recessie zijn nu grotendeels weggewerkt.

1 / 1
Veel schippers zijn positief over de toekomst. De wegen slibben dicht en het schip heeft de laagste CO2-uitstoot van alle transportmodaliteiten in het goederenvervoer. (Foto Erik van Huizen)

Veel schippers zijn positief over de toekomst. De wegen slibben dicht en het schip heeft de laagste CO2-uitstoot van alle transportmodaliteiten in het goederenvervoer. (Foto Erik van Huizen)

  • Vrees voor gedwongen hoge vergroeningskosten
  • ‘Waar blijft die Green Deal?’
  • 23 jaar oude stuurstoel is aan vervanging toe
  • ‘Internet maakt beurs minder noodzakelijk’
  • ‘Ik wil graag een vergroeningsadvies’

Door Erik van Huizen
Schippers zijn ook positief over de toekomst. Want de wegen slibben dicht en de binnenvaart heeft de wind in de zeilen. Maar om aantrekkelijk te blijven, moet de binnenvaartsector nog wel even vergroenen. Hoe, daar zijn de meesten nog niet uit. En dat leidt tot uitstel van investeringsbeslissingen.
 
Vorig jaar meldden binnenvaartondernemers in de telefonische steekproef nog dat ze het verdiende en gespaarde geld vooral zouden inzetten om de financiële huishouding op orde te brengen en achterstallige onderhoud aan het schip weg te werken. Met een goed jaar achter de rug, kijken de meeste ondernemers daar nu anders tegenaan. Maar ze blijken toch ook voorzichtig te zijn en weten niet precies waarin ze moeten investeren.
 
‘Want hoe gaat de toekomst voor de binnenvaart eruit zien’, vraagt een binnenvaartondernemer zich af. ‘Kunnen we nog tientallen jaren met dieselmotoren blijven varen, of moeten we gaan denken aan andere soorten van brandstof en voortstuwing? Ik weet het niet. Dus ik blijf voorlopig maar doorvaren met mijn oude motortje. Die doet het nog prima. En ik kan hem altijd nog laten reviseren. Dat mag toch wel hoop ik?’ 

Motoren
Toch zien de binnenvaartondernemers wel dat er iets gaat veranderen, maar hoe ze daarop moeten inspelen, blijft moeilijk. Vooral op het gebied van motoren. ‘Moet ik nu nog even snel een CCR2-motor gaan plaatsen, of kan ik gewoon het beste met mijn huidige motor blijven varen en die blijven reviseren’, vraagt een schipper van een kleiner schip zich af. Hij meent bovendien te weten dat CCR2-motoren helemaal niet schoon zijn. ‘Wat schieten we daar als samenleving dan mee op? Ik zou daar wel graag advies over willen hebben. Ik wil wel investeren in het milieu, maar dat wil ik dan wel zo goed en verantwoord mogelijk doen.’
 
Geen enkele binnenvaartondernemer in de steekproef overweegt op korte termijn een Stage V-motor te plaatsen. Dit zou wel moeten om de binnenvaart serieus te vergroenen, vooral om de uitstoot van fijnstof terug te dringen. Maar niet iedereen weet dat.
 
‘Mij is altijd verteld dat de binnenvaart per tonkilometer de minste CO2 uitstoot. Van dat fijnstof wist ik niet. Misschien kan dat ook wel met een roetfilter op de motor worden opgelost, want ik wil mijn huidige motor voorlopig niet kwijt.’ 

Ook de anderen
Het lijkt er overigens op dat veel schippers op elkaar en de overheid wachten als het gaat om vergroening. Voorop lopen hoeft niet zo nodig. ‘Waar blijft die Green Deal van de minister’, vraagt een schipper van een 115-meterschip zich af. ‘Ze zitten in Den Haag wel veel over de binnenvaart te vergaderen, maar voorlopig is er voor ons nog geen enkele goede regeling, zodat we het schip kunnen gaan vergroenen. Daar moeten ze eerst maar eens mee komen. Dan ga ik daarna wel kijken wat ik kan gaan doen voor de samenleving.’
 
Een ander wijst Europa aan als ‘schuldige’ voor het verplicht invoeren van de Stage V-motoren. ‘Zoals ze het nu hebben gedaan, worden deze motoren extra duur. Daar zitten volgens mij gewoon mensen die niet weten waarover ze het hebben als het over binnenvaart gaat. Ik ben die politici in het Europees Parlement zo langzamerhand echt helemaal zat.’
 
Verder wijzen diverse binnenvaartondernemers op de steeds terugkerende discussie dat investeringen in een groener schip ook door de sector terugverdiend moeten kunnen worden. ‘Dat gebeurt volgens mij nog steeds niet’, zegt een schipper die nog niet heeft geïnvesteerd in vergroening. ‘Ik hoor van schippers die dat wel hebben gedaan dat ze tevergeefs proberen een hogere vrachtprijs te krijgen. Dat betekent dat wij als binnenvaart de vergroening helemaal zelf moeten betalen, en dat vind ik niet terecht.’

Onderhoud
De tijdens de crisisjaren opgelopen onderhoudsachterstand is vorig jaar goeddeels weggewerkt. Slechts een enkeling geeft aan nog een kleine achterstand te hebben. ‘We zijn de afgelopen jaren stapje voor stapje bezig geweest om de achterstand in te halen. Dat heeft gewoon even tijd nodig. Maar we gaan de goede kant op.’ 
 
Hoewel een enkeling ook kijkt naar grotere investeringen - ‘dan misschien toch maar een CC2-motor’ - worden toch vooral kleinere zaken genoemd. Zo wil een schipper van een klein schip zijn ramen gaan vervangen, of een deel ervan. ‘Ik denk dat ze nu toch aan het einde van hun levensduur zijn.’
 
Een ander overweegt zijn oude verlichting aan boord te vervangen door LED-verlichting. Weer een ander denkt na over een nieuwe stuurstoel. ‘Ik heb deze nu al zo’n 23 jaar en hij is al verschillende keren een beetje opgeknapt. Ik wil nu eigenlijk wel een nieuwe. Het liefst wil ik zo’n mooie stoel van soepel leer hebben, die je helemaal kunt instellen. En het liefste ook met een geheugen, zodat we niet steeds de stoel opnieuw hoeven in te stellen als mijn vrouw vaart. Dat zou mooi zijn. Ik denk alleen dat zo’n stoel wel een beetje prijzig is voor ons. We zijn toch een beetje zuinig opgevoed. Maar je zit er natuurlijk wel de hele dag op. Ik ga wel eens op de beurs rondkijken.’

‘Niet ver rijden’
Van de ondervraagde binnenvaartondernemers meldt ongeveer een derde zeker naar de beurs Maritime Industry in Gorinchem te gaan. Belangrijkste reden om de beurs niet te bezoeken is tijd. ‘Ik weet niet waar ik dan ben en ik ga er niet al te ver voor rijden.’
 
Ook vindt een aantal binnenvaartondernemers dat ze via internet alles kunnen vinden wat ze nodig hebben, of ze maken gebruik van vaste leveranciers. ‘Ik ben een paar keer op de beurs geweest, maar ik heb er eigenlijk nog nooit iets nieuws gezien. Wel hebben ze vaak leuke bijeenkomsten, waar je soms nog wel iets van kunt leren. Misschien ga ik dan toch maar even kijken. Als ik tenminste in de buurt ben, want ik ga er geen reis voor afzeggen.’
 
De binnenvaartondernemers die wel naar de beurs gaan, zijn vooral benieuwd wat er op technisch gebied nieuw is. ‘Het gaat allemaal zo snel, voor je het weet loop je achter’, meent een schipper van een 110-meter. ‘Dus als ik de mogelijkheid heb, dan ga ik zeker een kijkje nemen in Gorinchem. Misschien ontmoet ik dan ook nog wat collega’s. Dat is ook altijd wel aardig.’
Reacties (1)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

  • G.M. Noldes

    Even kort door de bocht: Investeren in een schip met klinknagels is kapitaal vernietiging.

    Het (wan) beleid van de overheden (zowel landelijk als Europees) is erop gericht oude (kleine) schepen te vernietigen, geen "pappa en mamma" bedrijven meer.

    Er is al een omgekeerde modal shift aan de gang (van water naar weg), Dat weet men in Den Haag, alleen wil men pertinent niet horen dat een groot deel aan het beleid ligt.

    Qua Co2 is de binnenvaart, zelfs de oudste spits, vele malen beter als het weg verkeer. Ondanks de (gelogen) Co2 indoctrinatie vanuit de overheid (VN) heeft dit geen effect op het beleid ten opzichte van modal shift ten voordele van de (kleine) binnenvaart.
    Nu beweert men dat fijnstof en Nox de reden is dat de binnenvaart achter loopt.
    Hoe meer fijnstof er in de lucht zit, hoe minder zonlicht het aard oppervlakte bereikt, dus minder opwarming, dus beter voor het klimaat.
    In Duitsland is men hard bezig de diesel auto uit de stad te weren door middel van Nox normen. Stijgt de norm boven de 40 micro gram per kuub lucht, dan mogen er geen (oude) diesels de stad meer in.
    Die norm is volkomen uit de lucht gegrepen (woordspeling). Als men in een twee kamer appartement 2 (twee) theelichtjes aansteekt, dan stijgt de Nox al tot 75 microgram per kuub. Gaat men koken op gas met twee pannen, dan stijgt de Nox waarde in de woning tot een factor 25 boven de in de buitenlucht gestelde norm om diesel auto's te verbieden.
    Dus hoe "gevaarlijk" is Nox eigenlijk?????
    Het is alleen een stok om de diesel hond mee te slaan, meer niet.

    Dan hebben we nog de onnozelen subsidies aan allerlei gladde jongens, om bv elektrische schepen te bouwen.
    Met de subsidie die hier mee gemoeid is hadden op zijn minst 5 a 600 schepen voor 90 % generator onafhankelijk gemaakt kunnen worden.
    Met letterlijk onverwoestbare accu's en high end omvormers om een 380 net te vormen, aangevuld met een aantal zonnepanelen.
    Maar ja dan ben je nuttig bezig en niet sexy. Gevolg is dat er letterlijk tientallen miljoenen worden weg gegooid voor de bühne. Wat zijn we als beleidsmakers toch slim. Ik ben er steeds meer van overtuigd dat beleid makers worden gekozen op het ontbreken van intelligentie/gezond verstand.

    Investeren doe je alleen als er vertrouwen is, en beleid waar je op kan vertrouwen. Deze twee (zeer belangrijke) basis voorwaarden mis ik.
    Zie LNG investeringen, of pulsvissen om maar wat te noemen.



Lees ook