Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Aan de Reis: Hoop op goede retourreis

Deventer

Er is weinig ladingaanbod in de zeehavens. Schippers nemen slecht betaalde reizen aan naar de Moezel en de Main, in de hoop daar een goede retourreis te kunnen scoren. In de tankvaart is de markt beter en stegen de tarieven licht, vooral als gevolg van de dalende Pegelstanden.

000 Aan de ReisBinnenlands werd van Amsterdam naar Harderwijk 2,50 euro per ton geboden. Coils gingen van IJmuiden naar Duisburg voor 6,40 euro per ton. Van Charleroi naar de Twentekanalen werd 6,50 euro per ton betaald en van Dinteloord naar Ghlin was het tarief 4,85 euro per ton. 

Duitsland
Van Krefeld naar Meppel werd 3,25 euro per ton betaald. Van Beinheim naar Neuss was het tarief 11,25 euro per ton. Van Metz naar Castrop werd 10,50 euro per ton betaald

Peterson
Peterson Amsterdam verwachtte 15 april de Sea Victory met sojaschroot en -pellets. Op 16 april komt de Tomini Prosperity met palmkernexpeller. Op 18 april komt de Evropi met sojaschroot en -pellets en 20 april wordt de Elsa S met sojaschroot en -pellets verwacht.
Peterson Rotterdam verwacht 24 april de Marietta met sojaschroot en -pellets.  Op 25 april wordt de Zoita Sigala verwacht met lupinen.

EMO
De EMO verwacht twee schepen met erts en drie met kolen. De Corsier lag van 13 tot en met 16 april erts te lossen. De Navios Phoenix  lag van 14 tot en met 17 april erts te lossen en de Pabal loste van 16 tot en met 18 april kolen. De Bulk Norway ligt van 17 tot en met 20 april kolen te lossen en de AP Jadran lost van 18 tot en met 23 april kolen.    

Waterstanden
Het water is ten opzichte van vorige week wederom gedaald en gaat alweer richting KWZ-stand. 
De Pegel van Pfelling gaf begin deze week 3,38 meter aan. Maxau gaf begin deze week 4,45 meter aan en Mannheim stond op 2,29 meter. De Pegel van Kaub stond op 1,50 meter en stijgt later deze week naar 1,55 meter. In Koblenz gaf de Pegel 1,60 meter aan en blijft deze week rond die stand hangen. De Pegel van Keulen stond begin deze week rond de 2,35 meter en daalt later deze week licht verder. De Pegel van Duisburg-Ruhrort gaf 3,28 meter aan en daalt in de loop van de week naar 3,08 meter.

Tankvaart
PJK -Rijnvrachttarieven per 15 april 2019 © PJK International b.v. 
Basis 2000 tons partijen of op waterstand geladen (voor Dortmund: incl. 1000-1200 ton) van Amsterdam/Rotterdam in euro/ton en voor Bazel in euro en Zwfr/ton
 
Euro/pton               Gasolie       Benzine
Duisburg                 10.00          10.55
Dortmund               11.00          11.55
Keulen                     12.00          12.55
Frankfurt                20.00           20.80
Karlsruhe                21.50          22.30
Straatsburg             23.00          23.80
Bazel in CHF          33.00          34.50
Bazel in €                29.09          30.41
 
De crude-prijzen zijn de afgelopen dagen verder gestegen tot boven de 70 dollar per vat. Wel ontstaat sinds begin deze week wat neerwaartse druk, omdat Rusland heeft aangegeven op korte termijn de olieproductie te willen opschroeven. Ook de Opec is nu van mening dat de productie omhoog moet, omdat de afgelopen jaren marktaandeel aan de Verenigde Staten is verloren. Dit land mag zich momenteel, met een productie van ruim 12 miljoen vaten per dag, ‘s werelds grootste olieproducent noemen. Minder olieproductie en -export vanuit Iran, Venezuela en nu ook Libië heeft in de afgelopen maanden gezorgd voor minder aanbod en dus een flinke stijging van de olieprijzen, waardoor de VS een grotere speler zijn geworden. In juni komt de Opec bijeen om te bepalen of men meer olie gaat oppompen. 

Op de Rijn zijn de vrachttarieven stabiel gebleven. Onzekerheid over af te laden volumes naar (met name) Boven-Rijnbestemmingen, sterke vraag vanuit het achterland en veel import van product naar de ARA ondersteunden samen in meer of mindere mate de tarieven. 
Wel zijn er redelijk wat verschillen te horen in de prijzen van de gesloten deals, afhankelijk van product, volume en laaddatum. Het aantal gesloten deals ligt wel lager in vergelijking met voorgaande weken. Ook meer vraag vanuit de ARA-regio onttrekt scheepscapaciteit aan de Rijn. Hierdoor is het lastiger te voldoen aan de vraag van de klanten.
 
De vooruitzichten tonen een geleidelijke daling van de waterstanden in de komende dagen met Pegel Kaub dalend tot rond 1,50 meter, veroorzaakt door hogere temperaturen en droog lenteweer. Dit kan weer opwaartse druk geven op de tarieven, aangezien schippers compensatie wensen voor de lagere volumes en vol afladen niet mogelijk zal zijn.
De ICE-expiratie van het aprilcontract kwam deze maand uit op ruim 300.000 ton, wat kan zorgen voor meer vraag vanuit de klanten en dus verhoogde vraag naar binnenvaarttankers. Dit zou met name wenselijk zijn voor de grote tankers, die in de afgelopen tijd moeite hadden nieuwe business te vinden.
 
De vrachten in deze wekelijkse rubriek komen van schippers en bevrachters. Samen vormen zij een panel dat de markt redelijk vertegenwoordigt. Niettemin kan het panel nog groeien. Voelt u zich aangesproken, meldt u zich dan aan bij de redactie op telefoonnummer 0570-504 364 (marjadevet@schuttevaer.nl).

































































































Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook