Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Aan de Reis: tarieven blijven laag

Deventer

De vrachttarieven blijven aan de lage kant en ook de hoeveelheid werk houdt niet over. De waterstanden stijgen deze week, maar waarschijnlijk niet genoeg om de KWZ te laten vervallen.

000 Aan de ReisVan de Eemshaven naar Almelo werd 5,25 euro per ton betaald en van Rotterdam naar Deventer was het tarief 5 euro per ton. Van Rotterdam naar Izegem werd 8 euro per ton betaald en van Rotterdam naar Rees 5,50 euro per ton. Van Dordrecht naar Gelsenkirchen werd 11 euro per ton betaald. Kunstmest ging van Stein naar Hanau voor 11,75 euro per ton.  

Duitsland
Van Bülstringen naar Gelsenkirchen werd 8,75 euro per ton betaald. Van de Boven-Rijn naar Neuss werd 8,25 exclusief betaald. Tarwe ging van Metz naar Spelle Venhaus voor 16,80 euro per ton. Slakkenzand ging van Schwelgern naar Obourg voor 6,50 euro per ton en van Metz naar Castrup werd 15,50 euro per ton betaald.  

Peterson 
Peterson Amsterdam verwacht 20 april de Elsa S met sojaschroot en -pellets. 
Peterson Rotterdam verwacht 25 april de Marietta met sojaschroot en -pellets en de Zoita Sigala met lupinen.  

EMO
De EMO verwacht deze week drie schepen met kolen en drie met erts. De AP Jadran loste 23 en 24 april kolen en de Jong Jing loste van 23 tot en met 25 april erts. De Adriana Rose loste 24 en 25 april kolen en de bulk Juliana loste 25 april erts. De Cymona Energy ligt van 25 tot en met 28 april kolen te lossen en de Pacific Pearl lost van 26 tot en met 28 april erts. 

Waterstanden
Er komt deze week iets water bij, maar dat zet vooralsnog weinig zoden aan de dijk.
De Pegel van Pfelling gaf begin deze week 3,42 meter aan. Maxau gaf begin deze week 4,37 meter aan en Mannheim stond op 2,06 meter. De Pegel van Kaub stond op 1,30 meter en stijgt later deze week naar 1,42 meter. In Koblenz gaf de Pegel 1,36 meter aan en stijgt later deze week naar rond de 1,50 meter. De Pegel van Keulen stond begin deze week rond de 1,95 meter en stijgt later deze week licht verder. De Pegel van Duisburg-Ruhrort gaf 2,90 meter aan en stijgt in de loop van de week naar 2,98 meter.

Tankvaart
PJK -Rijnvrachttarieven per 23 april 2019 © PJK International b.v.
Basis 2000 tons partijen of op waterstand geladen (voor Dortmund: incl. 1000-1200 ton) van Amsterdam/Rotterdam in euro/ton en voor Bazel in euro en Zwfr/ton
Euro/pton               Gasolie       Benzine

Duisburg                11,50        12,05
Dortmund              12,50        13,05
Keulen                    14,00       14,55
Frankfurt                22,25        23,05
Karlsruhe                24,00       24,80
Straatsburg             26,00       26,80
Bazel in CHF          40,70       42,20
Bazel in €                35,50       36,85

Onder invloed van Amerikaans beleid zijn de olieprijzen tijdens het paasweekeinde sterk gestegen en bevinden zich nu net onder 75 dollar per vat. President Trump heeft aangekondigd dat men niet langer zonder gevolgen Iraanse olie mag importeren en gaat hiermee de uitzonderingspositie van enkele landen per 2 mei stoppen. Dit zou een einde moeten maken aan de Iraanse olie-export. Als reactie heeft Iran aangegeven desnoods de straat van Hormuz, de smalle doorvaart tussen de Arabische landen en de Indische Oceaan, te blokkeren voor olietransporten. Dit alles zet de situatie op scherp.
Trump verwacht echter dat de VS, Saoedi-Arabië en Verenigde Arabische Emiraten als grote spelers ingrijpen en meer olie gaan oppompen om aan de vraag te voldoen. 

Op de Rijn was men nog bezig met de vertragingen als gevolg van de paasdagen. De vrachttarieven zijn de afgelopen week nog wat gestegen, met name gesteund door dalende waterstanden en voldoende vraag van onder andere majors en Zwitserse handelaren. De waterstanden op de Rijn limiteren intakes tot 1500-1700 ton, met Pegel Kaub momenteel rond 1,30 meter. In de weersvooruitzichten wordt neerslag voorspeld, maar de hoeveelheden zullen niet voldoende zijn om de intakes weer te normaliseren. Het gebrek aan vrije ruimte in de planning tot het einde van de maand maakt inspringen op de spotvraag ook moeilijk. 
In de ARA zijn tarieven verder gestegen. Hier is nog wel vrije scheepscapaciteit te vinden, maar de prijzen worden gestuwd door vraag naar transport van benzine(-componenten) en de hoge volumes van de ICE-expiratie van deze maand. In Amsterdam zijn steeds meer vertragingen, aangezien veel steigers worden benut door tankers voor exporten naar onder meer de Verenigde Staten, het Midden-Oosten en Azië.

De vrachten in deze wekelijkse rubriek komen van schippers en bevrachters. Samen vormen zij een panel dat de markt redelijk vertegenwoordigt. Niettemin kan het panel nog groeien. Voelt u zich aangesproken, meldt u zich dan aan bij de redactie op telefoonnummer 0570-504 364 (marjadevet@schuttevaer.nl).

Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook