Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Maersk wil betrouwbaarder zijn, ook voor binnenvaart

Rotterdam

Maersk wil de betrouwbaarheid in de logistieke keten vergroten. Daarvoor moet meer data beter worden gedeeld. Ook de containerbinnenvaart moet daarvan kunnen profiteren. Want nu komt nog ruim een kwart van de zeeschepen te laat aan op de terminals en dat ontregelt de afhandeling van containers richting het achterland. Directeur Ben Maelissa van binnenvaartoperator Danser Group bleek aangenaam verrast.

  • ‘Volledig delen van informatie in logistieke keten essentieel’
  • Zeeschepen Maersk zijn niet ontworpen om op tijd te varen

Door Erik van Huizen
Maersk voerde 17 april met drie man het woord op het Havencongres 2019 van Management Producties in Rotterdam. Ze betoogden dat de dienstverlening klantgerichter moet. Regionaal directeur supply chain products Europe Mikkel Sondergaard Rasmussen hield zijn gehoor voor dat klanten steeds preciezer willen weten wat er in de logistieke keten gebeurt, waar een product precies vandaan komt en een betrouwbare end-to-end service willen.
‘De klanten willen ook minder product op voorraad hebben, maar het moet snel kunnen worden aangevuld. Wij moeten ze dus meer helpen en daarvoor moeten we betrouwbaarder worden.’
 
Martijn van Dongen deed als hoofd van de afdeling corporate development bij APM Terminals uit de doeken hoeveel procent van de zeeschepen gemiddeld op tijd op de terminals aankomt. ‘Is het meer dan 90%, is het meer dan 80%?’, vroeg hij aan de zaal. Hij gaf uiteindelijk zelf het antwoord. ‘We hebben elke dag 700 schepen varen, en daarvan komt 73% op tijd aan in de havens. Dat is wat mij betreft een erg laag percentage. Het komt omdat de schepen niet zijn geoptimaliseerd om op tijd te varen. Ze zijn gebouwd om zo goedkoop mogelijk te varen. En dat is niet klantgericht. De klanten raken teleurgesteld en dat is de weg naar het einde. Daarom moeten we de betrouwbaarheidsproblemen oplossen.
 
‘Maar er zijn nog meer uitdagingen waarmee we te kampen hebben. Zo hebben we een groot tekort aan vrachtwagenchauffeurs en krijgen we regelmatig te maken met havenstakingen van de vakbonden. Ook daar moeten we oplossingen voor zien te vinden.’

Data delen
Amdi Krogh kwam als hoofd van North Europe Liner Operations Centre van Maersk met de oplossing door te stellen dat het bedrijf moet leren kijken door de ogen van de klant. ‘Dat is een hele uitdaging. Daarvoor moeten we echt alle data met elkaar gaan delen. Daarvoor moeten de systemen met elkaar worden verbonden. Want systemen in Rotterdam praten nu niet met de systemen in bijvoorbeeld Antwerpen of Singapore. De meeste transportbedrijven weten precies waar hun truck is, maar wij krijgen die gegevens niet. We zien elkaar nog teveel als concurrenten. Dat moet veranderen, want betrouwbaarheid is belangrijk voor iedereen en scheelt enorm in de kosten.’
 
Sondergaard maakte bekend dat hij een afspraak heeft gemaakt met concurrent DP World. ‘We zien dus al wel vooruitgang.’ Dat ontlokte iemand in de zaal de vraag of Europa wel akkoord gaat als grote bedrijven als Maersk en DP World op deze manier gaan samenwerken. Sondergaard verwacht op dat gebied geen tegenwerking. ‘Wij denken niet dat we hiermee de belangen van de klanten schaden.’

Waardeloos
Directeur Ben Maelissa van binnenvaartoperator Danser Group was verbaasd over de boodschap van Maersk, maar ook aangenaam verrast. ‘Wij zijn zeer afhankelijk van informatie en ik ben blij dat een grote speler als Maersk hiermee komt. Want dat is erg belangrijk voor ons.’
 
Maelissa gaf overigens wel aan dat de containerbinnenvaart vanwege de onbetrouwbaarheid op dit moment ‘een waardeloos product’ is. ‘We hebben veel last van congestie. Het is enorm druk op de terminals en de opeenhoping van containers is heel erg moeilijk voor ons. En als een klant dan niet precies weet wanneer zijn container beschikbaar is, dan pakt hij wel een truck. Congestie is een fact of life.’
 
Deze laatste opmerking ontlokte een vraag uit de zaal of men er dan maar genoegen mee moet nemen. Volgens Maelissa wordt er echter wel gewerkt aan oplossingen, bijvoorbeeld Nextlogic. ‘Hierbij geven we ons schip onder de Van Brienenoordbrug weg en krijgen we het 36 uur later weer terug. Ook dit zal niet de oplossing zijn, maar zal wel kunnen bijdragen.’

Beter benutten 
Dagvoorzitter Frederique de Jong bleek verbaasd over de benarde situatie waar de binnenvaart al jaren in zit. Zij vroeg zich af of rederijen als Maersk dan terug zouden moeten naar kleinere zeeschepen. Maar volgens Maelissa is de schaalvergroting niet terug te draaien. Wel ziet hij wat in een echte 24 uurs-economie in de logistieke keten. ‘Het is misschien wel mijn stokpaardje, maar we werken nu nog van maandag tot en met vrijdag van zeven tot vijf. We moeten beter gebruik maken van alle capaciteit die er nog in de keten is.’ 

IT-bedrijf
Maelissa en de zaal kregen ook nog twee stellingen voorgelegd. Met de eerste, dat containerbedrijven veranderen van transportbedrijven in IT-bedrijven, was Maelissa het niet eens. Een collega in de zaal was dat wel. ‘Ik heb wel dat idee. Zocht je vroeger eerder een planner, nu zoek je een IT-man. En dat zie je ook bij de terminals. Als het balletje rood is, dan zegt de jonge IT’er dat de containers aan boord blijven. Dan heb je een wel een probleempje in je operatie.’ Maar volgens Maelissa is de binnenvaart nog steeds gewoon fysiek goederen aan het transporteren.
 
De tweede stelling, dat de Rotterdamse haven van binnenvaart een prioriteit moet maken, kreeg slechts steun van een handjevol congresgangers. Dat werd meer toen ook het spoor eraan werd toegevoegd, maar de twijfels bleven. ‘Want hoe gaat u om met de lage waterstand van afgelopen zomer’, vroeg iemand zich af. ‘Hoe krijgt u dan alles vervoerd?’
 
Maar volgens de Danser-directeur betekende het lage water van de laatste zomer niet dat de binnenvaart dit jaar hiermee opnieuw mee te maken krijgt. ‘Het is wel een waarschuwing en water kan in de toekomst wel eens een kostbaar goedje worden. Maar we hebben in Nederland nog steeds een prima waterhuishouding.’
Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook