Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Stella Artois via het Albertkanaal naar Antwerpen

JUPILLE

De Belgische brouwer AB InBev hevelt een grote stroom containers van de weg over naar de binnenvaart. In eerste instantie gaat het om 100 containers per week die voortaan per schip van de brouwerij in Jupille (bij Luik) naar Antwerpen worden vervoerd. Daar blijft het niet bij, zegt het bedrijf. AB InBev heeft het streven dat aantal in 2020 nog eens te verdubbelen naar 200 per week, ofwel tienduizend per jaar.

1 / 1
Laden van de eerste container met Stella Artis voor de export bij Euroports in Luik (foto AB InBev)

Laden van de eerste container met Stella Artis voor de export bij Euroports in Luik (foto AB InBev)

Het project werd donderdag 25 april met veel vertoon gepresenteerd. In aanwezigheid van onder andere de Belgische premier Charles Michel werden bij containerterminal Euroports in Luik de eerste containers met bier aan boord van het koppelverband Skyline geladen. Hoewel AB Inbev spreekt van een 'bierboot' haakt het bedrijf in feite aan bij de bestaande containerlijn van Transport Fluvial de Conteneurs (TFC) in Angleur. Die pendelt met vier schepen via het Albertkanaal heen en weer tussen Luik en Antwerpen.

Exportbieren
Met de modal shift van de weg naar het water wil de brouwer een steentje bijdragen aan het verduurzamen van de transportketen. 'De export van onze bieren blijft groeien en dat brengt ook een verantwoordelijkheid mee', zegt Fabio Sala, baas voor AB InBev in België. 'Vanuit ons thuisland België willen we dat onze bieren wereldwijd bierliefhebbers bereiken, maar op een duurzame manier. We investeerden in dit specifieke project en hebben als doelstelling om tegen 2025 25% minder CO2 uit te stoten. Deze shift draagt daartoe bij.'

Ook de fileproblematiek op de wegen rondom Antwerpen was aanleiding om het logistieke proces tegen het licht te houden. Met de overschakeling naar het water worden jaarlijks 5000 vrachtwagenritten uitgespaard, gemiddeld honderd per week. Volgens woordvoerster Laure Stuyck is het doel om samen met de partner Euroports en TFC lading van meerdere partijen te bundelen om de route over het water zo goed mogelijk te benutten. De containerschepen doen daarom meerdere bestemmingen langs het Albertkanaal aan. 'Je kunt het vergelijken met een hop-on hop-off systeem', zegt ze.

Groeikansen binnenvaart
AB InBev gebruikt de containerlijn voor de export van Stella Artois, dat wordt afgezet in meer dan honderd landen. Door de groei van de export liggen er voor de binnenvaart ook duidelijk verdere groeikansen. Sinds 2014 is het volume Stella Arexport verdubbeld met een jaarlijks groeipercentage van bijna 8%, zegt het bedrijf. 90% van de in België gebrouwen Stella Artois is bedoeld voor export, waarvan 75% bestemd is voor de US, maar ook voor Canada, Mexico en Zuid-Korea. 

Van die export vertrekt ongeveer de helft vanuit Jupille. Het andere deel wordt in Leuven gebrouwen, maar door de stijgende exportvraag kon Leuven een aantal jaren geleden niet meer aan de vraag voldoen. Toen is beslist om een deel van de brouwactiviteiten naar Jupille te verplaatsen. Ondertussen is de capaciteit in Leuven aanzienlijk vergroot, maar blijft een deel van Stella Artois – ook met het oog op dit duurzame transport – gebrouwen worden in Jupille.

AB InBev zegt op termijn al het bier op het traject naar Antwerpen over het water te willen vervoeren. Daarnaast zet het bedrijf in op de trein en op een stijgend aantal CNG en LNG vrachtwagens voor korte stedelijke ritten. Ook de eco-combi’s die meer kunnen vervoeren per rit en een planning die leeg rijden beperkt, dragen bij aan een duurzamere footprint, aldus AB InBev. (BO)

Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook