Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Aan de Reis: Golfje water zorgt voor betere aflaaddieptes

Deventer

Een golfje water zorgde eind vorige week en begin deze week voor iets betere aflaaddieptes op Rijn en Donau, hoewel de KWZ op Boven-Rijnbestemmingen van toepassing blijft. De vrachttarieven blijven laag.

000 Aan de ReisVan Rotterdam naar Stürzelberg werd 4,50 euro per ton betaald en van Amsterdam naar Neuss was het tarief 6,25 euro per ton. Van Vlissingen naar Osnabrück werd 9 euro per ton betaald en van Dordrecht naar Emmelsum 3,50 euro per ton. Van Dordrecht naar Gelsenkirchen was het tarief 12,50 euro per ton en van Amsterdam naar Mannheim 13,50 euro per ton. Van Amsterdam naar Deventer werd 5,70 euro per ton betaald en van Vlissingen naar Delden 6 euro per ton. Kolen gingen van Rotterdam naar Lünen voor 3,90 euro per ton. Van Antwerpen naar Krefeld was het tarief 4,75 euro per ton. 

Duitsland
Van Vahldorf naar Neuss was het tarief 9 euro per ton en van Neuss naar Engis werd 3,75 euro per ton betaald. Van Bülstringen naar Gelsenkirchen werd 8,75 euro per ton betaald.

Peterson
Peterson Amsterdam verwacht 3 mei de YM Everest met sunpellets en 6 mei de Saronic Trader met sojahullenpellets. Op 7 mei komt de KM London met sojaschroot en -pellets. Op 9 mei komt de Three Saskia’s met sojaschroot en -pellets. De Necklace wordt 12 mei verwacht met sojaschroot en -pellets. 
Peterson Rotterdam verwacht 20 mei de Leap Heart met lupinen. 

EMO
De EMO verwacht deze week vier schepen met kolen en drie met erts. De Cymona Energy lag tot en met 30 april kolen te lossen en de Pacific Pearl loste 29 en 30 april erts. De Big Bang loste 30 april en 1 mei kolen. De Iolaos en de Divinus losten tot en met 2 mei kolen. De Vestanhav ligt 2 en 3 mei erts te lossen en de Nordic Oshima wordt 5 en 6 mei met erts verwacht. 

Waterstanden
Er is weer een beetje water bijgekomen in de Rijn. De Pegel van Kaub kreeg er ten opzichte van begin vorige week een halve meter bij.  
De Pegel van Pfelling gaf begin deze week 3,43 meter aan. Maxau gaf begin deze week 4,87 meter aan en Mannheim stond op 2,79 meter. De Pegel van Kaub stond op 1,84 meter en daalt later deze week naar 1,70 meter. In Koblenz gaf de Pegel 1,80 meter aan en daalt later deze week naar rond de 1,70 meter. De Pegel van Keulen stond begin deze week rond de 2,45 meter en blijft deze week rond die stand hangen. De Pegel van Duisburg-Ruhrort gaf 3,25 meter aan en stijgt in de loop van de week naar 3,35 meter.

Tankvaart
PJK -Rijnvrachttarieven per 30 april 2019, Insights Global 
Basis 2000 tons partijen of op waterstand geladen (voor Dortmund: incl. 1000-1200 ton) van Amsterdam/Rotterdam in euro/ton en voor Bazel in euro en Zwfr/ton.

Euro/pton               Gasolie       Benzine
Duisburg                 11,50.         12,05
Dortmund               12,50          13,05
Keulen                    14,00.         14,55
Frankfurt                 22,25          23,05
Karlsruhe                24,00          24,80
Straatsburg             26,00          26,80
Bazel in CHF            42,00          43,50
Bazel in €                36,91          38,23

De crudeprijzen hebben afgelopen week het hoogste punt in zes maanden bereikt als gevolg van toenemende zorgen over een verminderd aanbod van product. Ook de verminderde export van crude vanuit Rusland naar Polen en Duitsland en de aankondiging van president Trump om de sancties tegen Iran te verscherpen speelden een rol. Momenteel zijn er nog acht landen die crude uit Iran mogen importeren.
 
Trump oefent druk uit op de Opec en bondgenoten om de productie te verhogen. Het oliekartel kondigde hierop aan dat ze bereid zijn de productie te verhogen, mits ze hier een noodzaak in zien. Saoedi-Arabië zal de productie al in mei verhogen. 

De vrachttarieven op de Rijn hebben in vergelijking met voorgaande week een lichte stijging laten zien. Een aanhoudende vraag naar product, met name diesel vanuit het achterland, gaf ondersteuning. Een kleine golf water bood marktspelers de mogelijkheid om met grotere afladingen naar verschillende Boven-Rijnbestemmingen te varen. Door een toekomstige stillegging van een Zwitserse raffinaderij is de vraag naar product ex-ARA toegenomen. 
 
Ondanks de extra vrijgekomen scheepscapaciteit in het gebied door het oplossen van eerdere vertragingen, ondervinden marktspelers moeite om aan de huidige spotvraag in het gebied te voldoen.
Ook binnen de ARA zijn de vrachttarieven in vergelijking met voorgaande week licht gestegen. Ondanks het feit dat enkele grotere binnenvaarttankers (>4000 ton) stilliggen in het gebied, vonden prijzen ondersteuning in de aanhoudende vraag naar transport en de gelimiteerde inzetbaarheid van middelgrote schepen in het gebied. 

De vrachten in deze wekelijkse rubriek komen van schippers en bevrachters. Samen vormen zij een panel dat de markt redelijk vertegenwoordigt. Niettemin kan het panel nog groeien. Voelt u zich aangesproken, meldt u zich dan aan bij de redactie op telefoonnummer 0570-504 364 (marjadevet@schuttevaer.nl).




























































Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook