Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Filipijns bedrijf verantwoordelijk voor onderbetaling op Nederlandse slepers

DEN HAAG

Het Filipijnse bedrijf CSC Manila moet opdraaien voor een zware boete voor onderbetaling van Filipijnse zeelieden op sleepboten van rederij Iskes in IJmuiden. Dat heeft de Raad van State woensdag 17 april bepaald in een hoger beroep. Het bedrijf probeerde de boete te ontlopen door te stellen dat Iskes de verantwoordelijke was. Maar de Raad is helder: CSC was juridisch gezien de werkgever en daarmee verantwoordelijk voor de onderbetaling.

  • Raad van State bevestigt boete 44.000 eur

Door Adrie van der Wel
Volgens Sascha Meyer van vakbond Nautilus, die de zaak aan het rollen bracht, heeft het oordeel van de Raad toch ook gevolgen voor Iskes. ‘Die kan nu niet meer met goedkope arbeid de Nederlandse regels ontduiken.’ Al sinds 2014 werkt Iskes overigens niet meer met Filipijnse zeevarenden. 

Het kostte Nautilus in 2012 grote moeite om de inspectiedienst van het ministerie van Sociale Zaken in beweging te krijgen. De vakbond moest zelfs procederen tot aan de Raad van State voordat de Inspectie SZW op pad ging en constateerde dat er strafbare feiten waren gepleegd. Uiteindelijk leidde dat tot het oordeel van 17 april, waarbij de Raad ook nog eens de regels verder heeft verduidelijkt. De inzet van een Rotterdamse hoogleraar, ingehuurd door CSC, om te wijzen op de mistige regels in deze zaak waardoor CSC niet verantwoordelijk kan worden gesteld, liep spaak. De Raad heeft haar betoog verworpen.

Thuishaven
De discussie draaide om het begrip thuishaven. Want dat is bepalend voor de vraag of met de zeer lage beloning van de Filipijnse zeelieden de Nederlandse Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag is overtreden. CSC betoogde dat de slepers geen Nederlandse thuishaven hebben. En daarmee zouden de zeelieden ook niet vallen onder het Nederlandse recht. Ze wonen op de Filipijnen en worden ook daar uitbetaald. Het woonlandbeginsel bepaalt volgens CSC waar het schip zijn thuishaven heeft.

Volgens de Raad van State hebben de schepen wel Nederland als thuishaven. Een Nederlandse vlag voeren is voor de Raad op zichzelf niet voldoende. Er zijn meer feiten nodig om de thuishaven vast te stellen. 

Nederlands
Zo constateert de Raad dat de slepers waarop de Filipijnen werkten in Nederland zijn geregistreerd en ze varen onder Nederlandse vlag. Ze hebben een Nederlandse eigenaar en worden in Nederland bevoorraad. Het meeste werk werd gedaan in of nabij de haven van IJmuiden onder Nederlandse kapiteins. De Filipijnen kwamen ook via Nederland aan boord. Met deze overvloed aan feiten is volgens de Raad duidelijk dat de schepen Nederland als thuishaven hebben en dat de zeelieden onder het Nederlandse recht vielen. 

De zeelieden kregen een maandloon van 350 tot 650 euro. Zo bleek uit de controle van het ministerie in 2012. Daarvoor moesten ze werkweken van 84 uur maken. Deze onderbetaling leverde CSC een totale boete van bijna 44.000 euro op. Die werd in hoger beroep door de rechtbank in Rotterdam gehalveerd, maar is nu door de Raad van State bevestigd.

ZIE OOK:  KVNR: ‘Uitspraak Raad van State potentieel gevaarlijk voor Nederlandse zeevaart’ 

Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook