Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Sea-Watch daagt minister om 'machtsmisbruik' met nieuwe norm

DEN HAAG [UPDATE]

De non-profit organisatie Sea-Watch heeft een kort geding aangespannen tegen het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat omdat het onder Nederlandse vlag varende schip SW3 aan de ketting is gelegd. De Tweede Kamer debatteerde er dinsdagavond 23 april over met de minister.

1 / 1
‘Het lijkt erop dat ze ons wil blokkeren’, zegt de organisatie Sea-Watch nu het onder Nederlandse vlag varende schip SW3 aan de ketting is gelegd. (Archieffoto Sea-Watch)

‘Het lijkt erop dat ze ons wil blokkeren’, zegt de organisatie Sea-Watch nu het onder Nederlandse vlag varende schip SW3 aan de ketting is gelegd. (Archieffoto Sea-Watch)

Begin april bepaalde verantwoordelijk minister Cora van Nieuwenhuizen dat schepen die vluchtelingen redden op bijvoorbeeld de Middellandse Zee binnen een week aan nieuwe veiligheidseisen moeten voldoen. ‘Machtsmisbruik’, aldus een woordvoerder van de internationale organisatie. Het was de bedoeling dat SW3 deze maand weer richting het noorden van Libië zou varen. ‘Het lijkt erop dat ze ons wil blokkeren.’

Beleidswijziging

Afgelopen september is via een beleidswijziging doorgevoerd dat schepen zoals de SW3, maar ook schepen van bijvoorbeeld Greenpeace en Women on Waves, niet meer onder de wet voor plezierjachten vallen maar een eigen categorie gaan vormen, met onder meer strengere veiligheidseisen. De overgangsperiode is een jaar.

Sea-Watch werd begin deze maand onaangenaam verrast door het besluit dat de organisatie binnen een week aan die nieuwe veiligheidseisen moest voldoen. Van Nieuwenhuizen vindt de maatregelen snel nodig omdat de schepen steeds langer grote groepen vluchtelingen aan boord moeten houden. Ze mogen niet meer zo makkelijk ergens aanmeren om drenkelingen van boord te laten. Dat kan grote veiligheidsrisico's met zich meebrengen, aldus de bewindsvrouw.

Het kort geding dient vrijdag 26 april voor de rechtbank in Den Haag.

 

Kamerdebat

Voor een flink deel van de Tweede Kamer blijft na het debat dinsdagavond onduidelijk waarom de Sea-Watch 3 begin april vrijwel per direct aan strengere eisen moest voldoen en nu aan de ketting ligt.

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) zegt dat het is gebeurd vanwege ‘acute veiligheidsrisico's’. Het schip had soms langere tijd mensen aan boord en was daarvoor niet bedoeld. ‘Het enige doel is hier veiligheid en daar sta ik voor’, zei de minister in de Kamer.

Coalitiepartijen D66 en ChristenUnie hebben fikse kritiek op de gang van zaken, net als GroenLinks, SP en Partij voor de Dieren. ‘Dit is eens maar nooit weer’, zei Rutger Schonis (D66). Voor Suzanne Kröger (GroenLinks) blijft ‘heel veel onduidelijk’. ‘Het lijkt op meten met twee maten’, stelde Joël Voordewind (ChristenUnie).

Steun voor de minister is er van VVD, CDA, en PVV. Remco Dijkstra (VVD) vindt dat de bemanning van de Sea-Watch 3 moet worden vervolgd omdat ze volgens hem mensensmokkel vanuit Libië faciliteerde.

Van Nieuwenhuizen snapt dat de Kamer geen schoonheidsprijs geeft aan de procedure. Maar ‘soms moet je snel handelen’. Volgens haar wordt met de nieuwe eisen aan schepen van de ideële organisaties een ‘omissie’ hersteld. ‘Het was toch vreemd dat er geen kader was voor deze schepen."

 
YouTube-video WNL, 23 april 2019
 
 
Nieuwe norm zeeschip
De nieuwe regels voor registratie en certificering van zeeschepen van organisaties met ideële doelstellingen, gelden alleen voor deze organisaties. De zeekadetten, rechtspersonen gericht op het behoud en de expositie van bijzondere schepen, bijvoorbeeld historisch erfgoed, en ondernemingen die jachten of zeilschepen verhuren voor recreatief gebruik, vallen niet onder de nieuwe regels. 
 
De beleidswijziging richt zich volgens minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en waterstaat op zeeschepen die in het Nederlandse vlagregister zijn geregistreerd als pleziervaartuig, maar die niet recreatief worden gebruikt. Schepen die niet zijn geregistreerd in het Nederlandse vlagregister, zoals de schepen van KNRM, vallen dus ook niet onder de wijziging. 

In het register staan ongeveer 2500 schepen geregistreerd als pleziervaartuig. Het grootste deel daarvan staat op naam van particulieren, ruim dertig schepen staan op naam van een rechtspersoon. Hiervan zijn acht schepen die worden gebruikt door organisaties met ideële doelstellingen, maar die niet recreatief worden gebruikt. 

Vervolgstappen 
De minister voerde inmiddels gesprekken met Sea Watch, de organisatie die stelselmatig drenkelingen aan boord neemt. Voor deze schepen werden versneld veiligheids- en bemanningseisen opgesteld. Voor de andere categorieën schepen moeten de normen nog worden vastgesteld. 

Voor het vaststellen van dit ‘normenkader’ gaat de minister in overleg met de organisaties. Na vaststelling van de nieuwe normen volgt de certificering waarvoor de eigenaar van het schip een klassenbureau inschakelt om te bepalen of het schip voldoet aan de nieuwe normen en waar aanpassingen noodzakelijk zijn. Minister Van Nieuwenhuizen is van plan daarbij een overgangstermijn te hanteren van één jaar na inwerkingtreding van de nieuwe normen. (ANP / EvH)

Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook