Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Zeevrachtenmarkt: Olieprijs zal nog wel verder stijgen

Papendrecht

Een daling van de kolen-invoer door China en bovendien het Chinese besluit om minder kolen uit Australië te betrekken beïnvloedde het ladingaanbod voor de droge-bulkschepen. Als alternatief kozen Chinese importeurs voor kolen uit Colombia waarvan de capesizers konden profiteren. Of deze ontwikkelingen van lange duur zullen zijn is de vraag.

000 ZeevrachtenmarktVorig jaar betrok China 50% van de ingevoerde kolen van Indonesië, 30% uit Australië en 15% uit Rusland. In het nieuwe jaar daalde de invoer uit Australië en groeide de invoer uit Rusland flink. De toegenomen import uit Rusland is een opsteker voor de kleinere schepen zoals de supramaxen.
 
Vanwege het milieu wil China in elk geval minder kolen verbruiken, zeker tussen 3-4% minder, zo’n 10 miljoen ton. De Marshall-eilanden, waar de Stellar Daisy (266.141 dwt, 1993) was geregistreerd, brachten inmiddels het rapport uit met betrekking tot het vergaan van dit schip. De Stellar Daisy was gebouwd als tanker, maar werd in juli 2008 op een Chinese werf omgebouwd tot ertsschip. Ze verging op 31 maart 2017. Van de 24 bemanningsleden overleefden er slechts twee de ramp.
Het rapport vermeldt een combinatie van factoren: roest, structurele tekortkomingen en krachten op de romp van het schip op de dag van het vergaan. Maar duidelijke uitspraken over de oorzaak van de ramp werden niet gedaan. Dat is jammer, want er werden al eerder tekortkomingen geconstateerd bij het ombouwen van vooral vlcc’s tot erts- of kolenschepen.

Containervaart
In het laatste kwartaal van vorig jaar kochten Amerikaanse winkeliers heftig Chinese producten in om de aangekondigde Amerikaanse verhoging van de invoerrechten voor te blijven. Die winkeliers zitten nu nog steeds met grote voorraden, waardoor sindsdien minder werd ingekocht.
 
Hyundai Merchant Marine (HMM) is formeel geen volledig lid van de 2M Alliantie (Maersk en Mediterranean Shipping Company). Wel heeft HMM overeenkomsten met 2M over het vervoer van haar containers met 2M-schepen. In 2020 worden tot 20 containerschepen door HMM afgenomen, waaronder een dozijn 23.000 teu-schepen. Onduidelijk is nog of HMM dan wel volledig lid kan worden van de 2M Alliantie, of lid wordt van de twee overige groepen, Ocean Alliance en The Alliance.
 
De New Yorkse containerrederij Costamare ziet een verbetering van de charterhuren van vooral de grotere containerschepen. De Cape Tainaro (11.020 teu, 2017) werd aan Zim verhuurd voor 10 tot 12 maanden voor $ 39.500 per dag, de vorige huur bedroeg $ 28.250 per dag. Zelfs ouwetjes kunnen plotseling nog redelijk verdienen. De Kokura (7403 teu, 1997) werd door Maersk voor 10 tot 12 maanden gecharterd voor $ 17.050 per dag.

Tankvaart
In de aanloop naar de Paasdagen sloten de makelaars redelijk veel contracten voor VLCC’s. De huren waren niet geweldig. De lagere productie door de Opec-landen en bondgenoten doet zich voelen. De meest huren lagen rond $ 10.000 per dag.
 
Voor de suezmaxen verbeterden de huren juist wel iets, tot rond $ 20.000 per dag. Voor de aframaxen daalden de huren voor reizen in de Baltische- en Noordzee, zowel als voor reizen vanuit de Zwarte Zee naar de Middellandse Zee als in de Middellandse Zee. Maar het bestellen van nieuwe tankers neemt niet af. Kennelijk wordt er toch op gerekend dat er dit jaar door de IMO-regels meer tankers naar de sloperijen gaan. Eastern Pacific Shipping bestelde vier 110.000 dwt producten tankers met optie voor nog vier. Als alle acht schepen worden afgenomen kost dat de rederij, onder controle van de Israëlische rederij Ofer, $ 384 miljoen. Celsius Shipping kocht de Southern Spirit (114.000 dwt, 2009) voor $ 22,5 miljoen.
 
Maar inmiddels zijn er grote zorgen over nieuwe sancties door de VS. Door de crisis in Libië stegen de olieprijzen al ook al is Libië geen belangrijke olieproducent. Nu wil de Amerikaanse president de export van olie door Iran totaal om zeep helpen. Ongeveer een jaar geleden werd aan een aantal landen, China, Taiwan, India, Zuid-Korea, Turkije, Griekenland en Italië door de VS toestemming gegeven om een beperkte hoeveelheid Iraanse olie af te nemen. Maar 3 mei loopt de regeling af en dreigt de VS met sancties. Ook tegen bovengenoemde landen als ze Iraanse olie blijven afnemen. Iran is lid van de Opec, maar bij de meeste van haar buren niet erg geliefd. De olieprijs schoot al omhoog tot rond $ 75 per vat en zal nog wel verder stijgen.
 
De VS proberen Saoedi-Arabië en Rusland over te halen om meer ruwe olie op de markt te brengen, maar waarom zouden ze? Dezelfde hoeveelheid olie brengt intussen al flink meer geld op. De Amerikaanse president moet zich zorgen maken, volgend jaar zijn de presidentsverkiezingen en dure benzine daar houden de Amerikanen niet zo van. Voor de wereldhandel zullen sancties en tegensancties uiteraard negatief uitpakken. Maar het is niet waarschijnlijk dat landen als China, India en Japan zonder meer aan de eisen van de VS zullen voldoen. Voor de scheepvaart, die last heeft van hoge brandstofkosten, ziet de nabije toekomst er niet geweldig uit. 

Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook