Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Bang voor nonnen in Hoboken

Hank

Aan de nonnen op de kostschool in Hoboken denkt schipper Joop Kievits (60) niet graag terug. Hij bracht er een deel van zijn jeugd door, maar was blij toen hij naar de basisschool in Hank mocht. Dat was nadat zijn vader zijn schip had verkocht en Joop bij zijn grootouders mocht wonen.

1 / 1
Joop Kievits heeft geen moment spijt gehad van zijn overstap naar de tankvaart. Hij heeft veel jongens opgeleid. Ook zijn eigen zonen heeft hij het vak geleerd. (Foto collectie familie Kievits)

Joop Kievits heeft geen moment spijt gehad van zijn overstap naar de tankvaart. Hij heeft veel jongens opgeleid. Ook zijn eigen zonen heeft hij het vak geleerd. (Foto collectie familie Kievits)

  • Schipper Joop Kievits vaart week op en af bij Wijgula
  • ‘Met alle satellietbeelden weten ze nu alles van je’

Door Hannie Visser-Kieboom
‘We waren gewoon bang van de nonnen. We mochten ook nooit buiten de poort komen. De jongens en de meiden waren gescheiden en we droegen allemaal een uniform. Af en toe houden we nog weleens een reünie met klasgenoten, dat is altijd heel gezellig’, vertelt Joop Kievits thuis in Hank. Bij rederij Wijgula vaart hij al jaren een week op en af, op dinsdag wordt hij afgelost. Zijn vrouw Roelie van den Adel (58) bezocht in haar jeugd het schippersinternaat in Wemeldinge.
 
‘Maar onze kinderen wilden we niet naar een internaat sturen. Toen onze oudste anderhalf was, ben ik naar de wal verhuisd. Maar het varen blijft altijd trekken, met onze vier kinderen ging ik iedere vakantie meevaren. Ook nu ga ik nog vaak een weekje mee. Je komt helemaal tot rust aan boord, het is zo anders dan aan de wal. Ik zit bijna altijd in de stuurhut. Als Joop met de jaarwisseling moet varen, bakken we aan boord oliebollen. Ik heb nog steeds mijn groot vaarbewijs, dat kan altijd nog van pas komen.’
 
Zo blijft Roelie volop betrokken bij de binnenvaart. Ze bezoeken ook samen de maritieme beurs in Gorinchem. En brachten recent een bezoek aan de eerste Dag van de Binnenvaart. ‘In Werkendam hebben we de Alphenaar bekeken. Mooi om te zien hoe de techniek steeds weer verbetert. We zijn ook op de verkeerspost in Dordrecht geweest. Daar mochten we ook bij de KNRM kijken.’

Koffiedrinken 
Goede herinneringen heeft Roelie aan de jaren dat ze haar man wekelijks naar Budel bracht. ‘Dan deden we eerst boodschappen en eenmaal aan boord dronken we altijd koffie met al die andere schippers. Maar nu zie je elkaar niet zoveel meer.’
 
Ook schipper Kievits is de verzakelijking niet ontgaan. ‘Vroeger lag je met elkaar ergens te wachten of je bleef gewoon even liggen om samen koffie te drinken. Met alle satellietbeelden weten ze nu alles van je. De vaart is zo voorgeprogrammeerd. Dat maakt het werk gejaagder. Ik vaar ook niet graag op de Rijn. Daar is het zo gejaagd met die 24-uursvaart en al die containerschepen. Als je niet oppast varen ze je van je anker af.
Ligplaatsen zijn er bijna niet. Maar die schepen van de 24-uursvaart hebben natuurlijk geen ligplaatsen nodig.’ 
 
Kievits laadt meestal in Antwerpen. ‘Liefst maak ik dan langere reizen naar Friesland of Enkhuizen. Ook op de Sambre is het bijna altijd rustig. Zeker op een reis naar Jemeppe-sur-Sambre, waar we in de chemische fabriek natronloog laden voor bijvoorbeeld de drinkwatervoorziening in Andijk. In België gaat alles nog heel gemoedelijk. Daar zijn de mensen socialer en behulpzamer. Soms doe ik een hele week alleen maar vletreisjes in Antwerpen. Maar ik maak me niet zo snel druk meer, ook niet als we drie schuttingen voor hebben. Door de Vaartijdenwet heb je gewoon een vast schema, 14 uur varen en dan acht uur rust.’ 

Minder intensief
Van de overstap van de droge-ladingvaart naar de tankvaart heeft Kievits nog geen seconde spijt te had. ‘Op een tanker varen is minder intensief. Het is echt totaal anders. Toen ik met mijn broer Kees lang geleden nog in de droge vaart zat, had je altijd last van stof. Van veevoer of van kolen. En altijd maar die luiken dichtleggen en ruimen vegen, alles was zwaar. Nu moet ik wel af en aankoppelen. En vanwege de gevaarlijke stoffen moet je veel papierwerk invullen voor de veiligheid. Bij het laden en lossen moet je ook goed op elkaar zijn ingespeeld. Ik heb al veel jongens mogen opleiden. Dat is leuk om te doen. Je hebt altijd minder goede leerlingen, maar ook heel gemotiveerde. Zelfs onder jongens die van de wal komen.’
 
Ook zijn eigen zonen heeft hij het vak geleerd, zoals Joop Kievits dat van zijn vader leerde. Zijn zonen kozen alle drie voor de binnenvaart. Zo vaart zijn oudste zoon bij dezelfde rederij op de Sythese II. ‘Onze enige dochter wilde bij de marine, maar werd afgewezen vanwege teveel aanmeldingen.’
De zonen varen net als Joop een week op en af. ‘Ze zijn allemaal in dezelfde week aan boord. En als we elkaar thuis zien, hebben we het toch weer over het varen.’

Scheepsgegevens
Motortankschip Europeo 3
Tonnage 1087
Bouwjaar 1962; nieuw middenschip 2000
Thuishaven Druten/Antwerpen
Eigenaar Navitank NV te Antwerpen

Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook