Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

‘Vergroening kan wel wat sneller’

Werkendam

Tweemaal brand aan boord en een gezonken Kempenaar in 1998. Leed bleef schipper Meine van der Knaap (54) niet bespaard sinds hij op zijn achttiende zijn eerste schip kocht. Maar anno 2019 ziet de toekomst er een stuk zonniger uit. Hij is eigenaar van de For-Ever en bouwt thans in Werkendam het ‘groene’ binnenvaartschip Alphenaar af.

1 / 1
De Alphenaar heeft op het achterschip geen gangboord, om de roef te verven heeft Meine van der Knaap een kraan nodig. (Foto Hannie Visser-Kieboom)

De Alphenaar heeft op het achterschip geen gangboord, om de roef te verven heeft Meine van der Knaap een kraan nodig. (Foto Hannie Visser-Kieboom)

  • Schipper Meine van der Knaap bouwt Alphenaar af 
  • ‘Op zoek naar schipper’

Door Hannie Visser-Kieboom
‘Als je me 10 jaar geleden had verteld dat ik een nieuw schip had laten bouwen en ook nog eens betrokken zou zijn bij de afbouw van nog eens twee schepen, dan had ik gezegd “je bent gek”. Maar ik heb veel geluk gehad en soms komen er dingen op je pad. Maar zonder mijn vrouw had ik dit nooit allemaal kunnen doen. Zij doet de boekhouding en verzorgt de bevoorrading van onze schepen. Als je vrouw niet achter je staat, ga je het echt niet redden.’
 
In 2012 kwam de For-Ever van Van der Knaap in de vaart. Een schip speciaal gebouwd om van en naar de containerterminal Alpherium in Alphen aan den Rijn te varen èn met elektrische aandrijving. Met als belangrijkste klant Heineken, zodat al snel de bijnaam ‘bierboot’ was geboren. Daarvoor voer Van der Knaap op een duwboot, maar in die tijd ontstonden in contacten met eerst Van Uden en later NedCargo plannen voor de bouw van een nieuw model schip voor de containerterminal in Alphen aan den Rijn.
 
‘Het concept hebben we uitgedacht met Concordia en het duurde eindeloos voordat er groen licht kwam. Dat was in 2010, midden in de crisis. “Je bent gek om nu een nieuw schip te bouwen”, heb ik heel vaak moeten horen. Maar het is een functioneel schip, vlak voor de crisis werden bijvoorbeeld woningen van veel binnenvaartschepen wel erg luxueus ingericht, soms zelfs met marmeren vloeren. Dat kon niet goed gaan, riep ik al in 2005. Je moet het met je ruim verdienen, dat moet goed zijn.’ 

Roemenen
Na de eerste jaren op de For-Ever werd Van der Knaap gevraagd het management van de Gouwenaar II, ook een elektrisch schip gebouwd voor de containervaart van en naar Alphen aan de Rijn, op zich te nemen. Ook voor de nieuwe Alphenaar voert hij straks het management uit.
 
‘Hij moet eind april klaar zijn en dan ga ik eerst een maand zelf meevaren om alle kinderziektes op te lossen. Dan moet ik ook op zoek naar een schipper, die zijn lastig te vinden. Ik wil een Nederlandse schipper, met mensen van elders heb je iets te vaak taalproblemen. Mijn andere bemanningsleden zijn bijna allemaal Roemenen. Eén van hen vaart al 11 jaar bij me en zou maar wat graag examen willen doen voor stuurman. Maar de lessen zijn zelfs niet in het Engels vertaald, dat is toch vreemd? Hij heeft ook een Nederlands dienstboekje van 11 jaar, dat in Roemenië weer niet geldig is. Een kapitein van de zeevaart mag weer niet aan de slag in de binnenvaart. Zo zie je dat Europese regels nog lang niet op elkaar zijn afgestemd.’

Veel zelf  
Voor de afbouw van de Alpenaar heeft Van der Knaap nog een maand nodig. ‘Dit is nu het tweede schip dat ik volledig mag afbouwen. Ik doe veel zelf, dat heb ik altijd gedaan. Lassen en hydrauliek hebben geen geheimen voor mij, zo blijf ik iedereen bij de afbouw altijd een stapje voor. Het bijzondere aan de elektrische aandrijving op de Alphenaar is dat je de motoren niet hoort tijdens het varen. We krijgen straks geladen accu’s in containers aan boord. Of je daarmee echt emissieloos vaart is maar de vraag. Zijn die accu’s opgeladen met windenergie of gewoon via een kolengestookte centrale? Maar de vergroening van de binnenvaart kan wel wat sneller. Veel schippers blijven stil in een hoekje zitten en wachten en denken dat het hun tijd wel duurt. Ze moeten juist nu hun nek durven uitsteken.’
 
Van der Knaap zelf verwacht na de afbouw van de Alphenaar nog wel één of twee schepen volgens eenzelfde concept af te bouwen. 
Met de drie schepen For-Ever, Gouwenaar II en straks de Alphenaar vaart Van der Knaap steeds in twee ploegen, ook zelf vaart hij zo beurtelings zeven dagen aaneen. In zijn vrije week mag hij graag een bootje opknappen, dat hij afmeert naast zijn woonark in Krimpen aan de Lek. Zijn laatste klus is een Valkkruiser. ‘Deze bevalt goed, misschien stop ik nu wel met steeds een ander bootje op te knappen en door te verkopen.’ Aan de lach op zijn gezicht valt af te lezen, dat hij daar zelf nog niet helemaal in gelooft. 

Scheepsgegevens
Motorvrachtschip For-Ever .
Thuishaven Krimpen aan de Lek.
Tonnage 1883.
Lengte 90 meter.
Eigenaar Meine van der Knaap.

Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook