Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Vrouw en kinderen achterna

Werkendam

Al in de wieg droomde Dick van Elzelingen (31) ervan om schipper te worden. Met de aankoop van de Lineke in 2008 ging zijn droom in vervulling. Maar na 11 jaar staat het schip te koop en gaat Van Elzelingen op zoek naar een nieuwe baan. Zijn vrouw Lineke woont al met de twee kinderen aan de wal in haar geboorteplaats, het Zeeuwse Oost-Kapelle.

1 / 1
De 2300-tonner Lineke is te koop, haar schipper verkiest een baan aan de wal. (Foto Hannie Visser-Kieboom)

De 2300-tonner Lineke is te koop, haar schipper verkiest een baan aan de wal. (Foto Hannie Visser-Kieboom)

  • ‘Ik hoop dat ik het aan de wal net zo naar mijn zin krijg’
  • ‘Heel moeilijk om personeel te vinden’

Door Hannie Visser-Kieboom
‘Het zijn 11 mooie jaren geweest en ik hoop echt dat ik het aan de wal net zo naar mijn zin kan krijgen als aan boord. Schipper zijn is nog steeds leuk, maar ik ben nog jong en de economie draait op volle toeren, zodat ik nu nog kans heb iets anders te vinden. Er is genoeg werk, ik ga wel ondervinden hoe het bevalt aan de wal’, vertelt Van Elzelingen terwijl hij de bloemkool voor de avondmaaltijd schoonmaakt. Hoe die andere baan eruit ziet en wat hij graag wil gaan doen, weet  hij nog niet zo goed. ‘Maar ik wil niet te lang meer wachten. Ik hoop dat het schip snel wordt verkocht.’
 
De Lineke ligt afgemeerd in Werkendam voor groot onderhoud en een motorrevisie. Sinds anderhalf jaar vaart Van Elzelingen met twee Filipijnse bemanningsleden en woont zijn vrouw aan de wal. ‘Ik heb acht jaar met mijn vrouw gevaren, ik hou vooral van het vrije leven als schipper. Je komt overal en kiest steeds voor een reis die het best past. Of het nu zand, veevoer, schroot of containers zijn. Mijn opleiding als matroos kreeg ik bij mijn oom aan boord. Maar als kind voer ik al graag mee met mijn opa, een oom of een neef. In 2008 kon ik de Lineke kopen, toen had ik echt de drive om te ondernemen.’

Klein beginnen
‘Als zetschipper heb je minder rompslomp en minder verantwoordelijkheid als het verkeerd gaat, maar ik vond een eigen schip wel een uitdaging. Nu zou een jonge schipper niet meer direct zo’n groot schip kunnen kopen via de bank. Het is ook niet gezond om zo groot te beginnen. Je kunt beter kleiner beginnen en langzaam opbouwen naar iets groters. Zeker in het begin moesten we keihard varen om te overleven in die slechte tijd. Vanaf 2013 zie je een stijgende lijn en wordt er meer verdiend in de binnenvaart. Door het lage water was 2018 ook een goed jaar.’
Van Elzelingen vernoemde zijn schip naar zijn echtgenote. ‘En er voer nog geen schip met die naam in Nederland.’ 

Weg gezelligheid
Ondanks het plezier in het varen stopt Van Elzelingen nu als schipper. De gezelligheid aan boord verdween toen zijn vrouw naar de wal ging. ‘Mijn vrouw heeft wel alle schipperspapieren en in de vakanties gaat ze graag mee, al komt ze van oorsprong niet uit een schippersfamilie. Maar de kinderen naar internaat brengen leek ons niets. Zelf heb ik ook nooit op een internaat gezeten.’
 
Ook de moeite om personeel te vinden speelde mee in zijn keus om te stoppen. ‘Met leerling-matrozen heb ik geen moeite, maar het is steeds moeilijker om ze te vinden. Meer betalen zal dat probleem niet oplossen. Ik vaar nu met een Filipijnse matroos en stuurman. Eén van hen is al anderhalf jaar aan boord en dat bevalt heel goed. Ze werken hard en het klikte direct. Omdat mijn schip nu te koop staat, is het aannemen van vast personeel ook lastig.’
 
Sinds Van Elzelingen niet meer met zijn vrouw vaart, ondervindt hij ook steeds vaker hoe moeilijk het is een geschikte ligplaats te vinden. ‘Als je aan boord woont, hoef je niet altijd met je auto weg. Maar nu wil ik toch echt elk weekend naar huis en dan wil je je schip toch onbezorgd kunnen achterlaten. Op Kanaleneiland in Utrecht is de kans op inbreken een risico, op de Rijn zijn nauwelijks fatsoenlijke ligplekken. Daardoor moet je soms zelfs een reis laten schieten.’
Ook het onderhoud aan de vaarwegen en sluizen is volgens Van Elzelingen niet goed. ‘In België en Duitsland is het droevig gesteld, maar Nederland doet ook mee.’ 

Scheepsgegevens
Motorschip Lineke. Tonnage 2300. Bouwjaar 1980. Thuishaven Werkendam. Eigenaar Dick van Elzelingen.
Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook