Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Unieke klipperkraak op de helling

Vreeswijk

Ooit van een klipperkraak gehoord? Er bestaat er één, de Karin, en voor zover bekend is er geen tweede gebouwd. Het schip heeft de kop van een klipper en de rest van het casco heeft alle kenmerken van een kraak, zoals een naar binnen vallend achterboeisel, een vrij rechte zeeg en lage kruiplijn.

1 / 3
Op de helling van Museumwerf Vreeswijk voor een knip- en scheerbeurt. (Foto Cisca de Ruiter)

Op de helling van Museumwerf Vreeswijk voor een knip- en scheerbeurt. (Foto Cisca de Ruiter)

  • Lage kruiplijn en weinig zeeg, maar met het voordeel van een klipperkop
  • Zeilen maakten plaats voor 16 pk krachtbron

Door Cisca de Ruiter
De Karin werd in 1900 bij scheepswerf Boot & Zn in Vrijenban bij Delft gebouwd. Ze is 20,90 meter lang en 3,88 meter breed en kon 63 ton vracht vervoeren. Ze werd vermoedelijk gebouwd naar de specifieke wensen van opdrachtgever A. van Kleef uit Puttershoek. Die wensen zullen betrekking hebben gehad op het vaargebied in Zuid-Holland met smalle kanalen en sluizen en lage vaste bruggen.
 
Dat Van Kleef voor de naar buiten waaierende klipperkop koos in plaats van de goedkopere ‘teruglopende’ krakenkop, kan worden verklaard uit het feit dat klipperkoppen tijdens het zeilen minder water laten overkomen aan dek. Een klipperkop duwt het water van de tegemoetkomende golf als het ware terug.

Laval-Bergsund 
De klipperkraak heeft waarschijnlijk de gebruikelijke vrachten vervoerd, zoals suikerbieten, stenen, mest, graan en aardappelen. Ze heeft gezeild tot 1927. Toen is een 16 pk Laval-Bergsund gloeikopmotor ingebouwd. Ze veranderde meteen in een motorschip, want het zeiltuig ging compleet van boord. Daarvoor in de plaats kwam een laadtuig. Pas na de Tweede Wereldoorlog kreeg het schip een stuurhut.
 
Tot in de jaren ‘60 van de vorige eeuw bleef zij actief in de binnenvaart, totdat zij in Amsterdam op de Amstel terechtkwam en als woonboot werd opgebouwd. Na diverse eigenaren te hebben gehad die het met het onderhoud niet zo nauw namen, redden Hugo van Aalderen en Paul Dams haar in 1981 van de sloop.

Naar Vreeswijk
Er volgde een langdurige restauratie waarbij de Karin weer in oude glorie is hersteld en zelfs weer onder zeil is gebracht. Een geluk was dat het originele interieur in de roef en het achter- en vooronder nog intact was. De oude Laval-Bergsund was echter versleten. In 1989 kwam daarvoor in de plaats een ééncilinder Blauwe Deutz van 35 pk (500 toeren/min) uit 1926. Ook dit is een bijzonderheid. Het is nog het enige overgebleven exemplaar van dit type waarvan er overigens ook niet zoveel zijn gebouwd: slechts 613.
 
Al tijdens de restauratie gingen Van Aalderen en Dams met het schip varen. Onder Hugo en zijn gezin doet het schip nog altijd mee aan de jaarlijkse Mattenschippersrace bij Blokzijl en de Strontrace van Workum naar Warmond en worden vele vakanties aan boord gevierd. 
De oorspronkelijke naam van de Karin is Nooitgedacht. Andere namen waren respectievelijk Sophia, Marie en Ma-Hé.
De klipperkraak stond onlangs droog bij Museumwerf Vreeswijk voor regulier onderhoud.








Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook

Schuttevaer als krant, app en E-paper

Schuttevaer is de krant voor maritiem Nederland.

Abonnees met een Online- of Totaalabonnement, die Schuttevaer willen lezen voordat die vrijdag in de bus valt, kunnen de krant wekelijks al op dinsdagavond 22:30 uur lezen als e-Paper.

Wilt u meer informatie over abonneren, adverteren, lezersservice of losse verkoop? Klik dan op het betreffende onderwerp.