Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

‘Eens gezeild, altijd zeeman’

Enkhuizen

Ze beleefden roerige tijden toen zij zich losmaakten van hun boekingskantoren. Voor de 24 scheepseigenaren was de overgang naar een coöperatie een spannend experiment. In de jaren die sindsdien voorbijgingen ging het Holland Sail voor de wind. Het collectief viert in mei zijn 10-jarig jubileum, waarbij het een zeilreis verloot en een aanzienlijke donatie doet aan ‘Water for Life’. De volgende uitdagingen? Nóg meer kwaliteit, vaarveiligheid en samenwerking.

1 / 2
De Boreas van schipper Henk Teuben onderweg naar Terschelling. ‘Wat bij ons vaart zijn allemaal échte schepen, geen replica's. We zijn er trots op dat te kunnen zeggen.' (Foto Gijs van Hesteren)

De Boreas van schipper Henk Teuben onderweg naar Terschelling. ‘Wat bij ons vaart zijn allemaal échte schepen, geen replica's. We zijn er trots op dat te kunnen zeggen.' (Foto Gijs van Hesteren)

  • Schipperscoöperatie Holland Sail viert 10-jarig bestaan
  • ‘Word ontdekkingsreiziger, ervaar Nederland vanaf het water’ 

Door Gijs van Hesteren
Enkele jaren geleden trad Hendrik Boland (66) toe als externe verenigingsvoorzitter. Hij heeft zijn sporen verdiend in de sector, eerst als schipper en scheepseigenaar, later als directeur van de brancheorganisatie BBZ. Hij vervulde wethoudersfuncties in Enkhuizen, Muiden en de gemeente Gooise Meren. Met zijn bestuurlijke ervaring probeert hij nu de schipperscoöperatie een stap vooruit te brengen.
 
'Het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Een halve dag per week heb ik Holland Sail toegezegd. De vereniging heeft bij de oprichting al gekozen voor een duidelijke koers: géén concurrentie op prijsstelling - dat is een race to the bottom en altijd een zwak punt geweest van de branche.’
De geboorte van Holland Sail had plaats op 3 mei 2009. Nadat hun voormalige boekingskantoren waren gefuseerd begon een grote groep scheepseigenaren gezamenlijk een eigen bedrijf, met een eigen boekingskantoor.  
 
Knokken
Boland over de uitdaging van toen: 'Het ontstaan van Holland Sail was knokken. We staan nu voor de volgende fase: kwaliteitsverbetering in de gehele keten. Van boekingskantoor, online aanwezigheid en bestuurlijke zaken loopt die naar de schepen en de bemanningen. Voor de vaarveiligheid ontwikkelen we een vijfjarenplan; extra maatregelen, bovenop de regels van de overheid. De BBZ is daar ook mee bezig, dat weet ik. We willen het niet beter doen dan de BBZ, maar náást de BBZ. Het is goed dat we met elkaar in discussie gaan. Dat we niet stoppen bij ons eigen schip, maar elkaar verder helpen. We zien dat niet als ongewenste bemoeienis. We zijn een “áárdige coöperatie”, met echte saamhorigheid. Dit blijkt ook uit het aantal mensen dat actief is in de werkgroepen binnen de vereniging.'
 
Bureaudirecteur Edwin Calis (54) is sinds 2012 verantwoordelijk voor de waloperaties van Holland Sail. Behalve een marketingachtergrond bracht hij een verleden in als zeilliefhebber. 'We steunen en prikkelen elkaar. De samenwerking maakt ons sterk. We zijn trots op onze vloot. De schepen zijn goed onderhouden, schoon, comfortabel en veilig; méér dan gemiddeld in deze sector.
 
'Het gaat ons goed. We merken het ook aan de belangstelling die wederverkopers hebben voor ons product. Zij werken graag met ons samen. Eigenlijk hebben we als kantoor twee soorten klanten: enerzijds de vaargasten, anderzijds de scheepseigenaren. Zij zijn de interne klant en bij hen staan we op de loonlijst. Klanttevredenheid en goede bedrijfsvoering, andere belangen hebben we niet. Doe wat je belooft.' 
 
Trekpleister
Calis: ‘Als branche hebben we ons ontwikkeld tot een toeristische trekpleister. Online marketing is voor ons het belangrijkst. We moeten vindbaar zijn op internet. Daar zetten we alles op in. 'Kijk eens naar onze website', dát willen we overbrengen. Word ontdekkingsreiziger, ervaar Nederland vanaf het water, bezoek havenstadjes, beleef de Waddenzee, onderga de natuur. Maak je even los van je werk. Wees één met schip, water en opvarenden. “Eens gezeild, altijd zeeman”; afgelopen winter hebben we dat tot ons motto gemaakt. Het echte zeemansgevoel.
We zijn blij met de grote terugvraag. Van de klanten die voor het eerst een reis bij ons hebben geboekt komt 60 tot 70% in volgende jaren nog eens terug. Dat bewijst dat zij het naar hun zin hebben gehad bij ons aan boord.
 
'Wat bij ons vaart zijn allemaal échte schepen, geen replica's. We zijn er trots op dat te kunnen zeggen. Zeker onder Nederlandse klanten is nog een wereld te winnen. De meeste gasten komen uit Duitsland. Nederlanders weten vaak niet eens wat er wordt bedoeld met de term platbodem, terwijl een Duitser bijna als vanzelfsprekend weet waar het dan om gaat: “ein Plattbodenschiff” kun je huren met je vereniging of familie. Daarom proberen we onze tjalken, klippers en schoeners beter onder de aandacht te brengen bij de Nederlanders. 
 
‘De Duitsers zijn van oudsher ook meer groepsgericht dan wij Nederlanders. Zij willen een weekend of een midweek varen en charteren vooral groepsgewijs een heel schip. De meer individualistisch ingestelde Nederlanders boeken vooral zeilarrangementen voor één of twee personen. Al zien we dat steeds meer Duitse gasten een bed of een hut boeken. Dat is mooi natuurlijk.
Voor deze individuele gasten ontwikkelden we de afgelopen vijf jaren het concept 'Sailing together'. Via de webshop kunnen zij een arrangement naar eigen smaak boeken. Op zich niet nieuw, maar toch een heel ander concept. Dit gaat crescendo.'
 
Water for life
'Samen sta je sterker. Vandaar het feestje dit jaar. Met elkaar hebben we dat eind maart al gevierd, tijdens een zeildag met valkjes. Onder onze klanten verloten we een zeilreis naar keuze voor twee personen en we doneren 10 euro per geboekte reis aan stichting Water for Life. De entourage van het jubileum maken we niet al te uitbundig. Teveel poeha is niet onze stijl en kost maar geld. Dat geven we dan liever uit aan de donaties.'
De stichting 'Water for Life' maakt zich sterk voor de 800 miljoen mensen die verstoken zijn van schoon drinkwater. 

Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook

Schuttevaer als krant, app en E-paper

Schuttevaer is de krant voor maritiem Nederland.

Abonnees met een Online- of Totaalabonnement, die Schuttevaer willen lezen voordat die vrijdag in de bus valt, kunnen de krant wekelijks al op dinsdagavond 22:30 uur lezen als e-Paper.

Wilt u meer informatie over abonneren, adverteren, lezersservice of losse verkoop? Klik dan op het betreffende onderwerp.